اعتراض شهروندان در برابر سفارت ایران در کابل

در پی کشته و زخمی شدن شماری از پناهجویان افغان پس از شلیک پولیس ایران بر موتر حامل آن‌ها در یزد، شماری از شهروندان در برابر سفارت ایران در کابل دست به اعتراض زدند و بر روی لوحه این سفارت‌خانه رنگ ریختند.

این معترضان که هواداران حزب همبستگی افغانستان اند امروز یکشنبه، ۱۸ جوزا با تجمع در برابر سفارت ایران در کابل، شلیک بر موتر حامل پناهجویان افغان در شهر یزد ایران و به آب انداختن شماری از کارجویان افغان در دریای هریرود از سوی نیروهای مرزی ایران را محکوم کردند.

معترضان به رسم اعتراض بر لوحه این سفارت‌خانه رنگ ریختند.

مقام‌های ایرانی تایید کرده‌اند که پولیس این کشور روز چهارشنبه هفته گذشته بر موتری که حامل پناهجویان بوده شلیک کرده و این موتر آتش گرفته‌است.

سفارت افغانستان در تهران نیز گفته‌است که در این حادثه سه شهروند افغانستان جان باخته و شماری دیگر زخم برداشته‌اند.

اتشه امور مهاجرین افغانستان در ایران روز پنج‌شنبه به خبرگزاری افق گفته بود که این موتر ۱۴ سرنشین داشته که در یک تن آنان پاکستانی و بقیه افغان بوده‌اند.

شلیک پولیس بر موتر حامل پناهجویان افغان در یزد، واکنش‌های شدیدی را در افغانستان در پی داشته‌است. این موضوع در شبکه‌های اجتماعی نیز مورد نکوهش قرار گرفته و کاربران هشتگی را برای دادخواهی به قربانیان این رویداد ایجاد کرده‌اند.

این در حالی است که در ماه ثور نیز نیروهای مرزی ایران متهم شدند که ده‌ها کارجوی افغان را که عازم ایران شده بودند، پس از بازداشت در مرز شکنجه کرده و همه آنان را به دریای هریرود پرتاب کرده‌اند.

افغانستان هیأتی به منظور بررسی این موضوع تعیین کرد؛ اما تا کنون نتیجه کار این هیأت همگانی نشده‌است.

مطالب مرتبط