بازداشت هزاران کلاهبردار آنلاین در جهان طی یک سال

پولیس بین‌الملل (اینترپول) اعلام کرد که طی یک سال گذشته بیش از ۲۰ هزار کلاهبردار آنلاین و تلفنی را با همکاری مقامات دولت‌ها در سراسر جهان بازداشت کرده‌است.blank

این نهاد امنیتی بین‌المللی امروز چهارشنبه، ۹ دسامبر اعلام کرد که این ۲۰ هزار تن در یک ضربه هماهنگ‌شده اینترپول علیه کلاهبرداران آنلاین و تلفنی، بازداشت شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، از سپتامبر ۲۰۱۹ میلادی، ۳۵ کشور در عملیاتی موسوم به «نور اول» شرکت کردند که منجر به ۲۱ هزار و ۵۴۹ دستگیری در بیش از ۱۰ هزار یورش خانگی و همچنین ضبط تقریباً ۱۵۴ میلیون دالر وجوه غیرقانونی شد.

در بیانیه اینترپول آمده‌است: «این اولین باری بود که نیروهای امنیتی کشورها، در مقیاس جهانی و در همه قاره‌های جهان، برای مقابله با کلاهبرداری مخابراتی، با اینترپول همکاری می‌کردند.»

اینترپول می‌گوید که این کلاهبرداری‌ها اکثرا ماهیتی فراملی دارد و مرتکبان جرم اغلب از کشوری یا حتی قاره‌ای متفاوت از محل سکونت قربانیان خود فعالیت می‌کنند.

بنا بر این گزارش، در این اقدامات که شامل فیشینگ، «کلاهبرداری‌های عشقی و عاطفی» و فرستادن پیامک‌های تجاری می‌شود، قربانیان با ترفندهایی ترغیب می‌شوند تا اطلاعات شخصی مانند گذرواژه‌ها یا اطلاعات بانکی خود را فاش کنند.

پولیس بین‌الملل همچنین گفته‌است که چنین کلاهبرداری‌هایی در طی شیوع ویروس کرونا افزایش یافته است.

مطالب مرتبط