وزارت حج و اوقاف: بازی «پابجی» شرعا جایز نیست

وزارت ارشاد، حج و اوقاف اعلام کرد که بازی اینترنتی «پابجی»، شرعاً ناروا و ناجایز است.blankاین وزارت امروز شنبه (۲۹ قوس) گفته است که بازی‌کنان و تسهیل‌کنند‌گان بازی «پابجی» مرتکب «معصیت و گناه» می‌شوند.

در اعلامیه وزارت ارشاد، حج و اوقاف آمده‌است که بازی «پابجی» در «ذات» خود نامشروع است و فاقد شرایط شرعی جواز یک برنامه تفریحی و سرگرمی است.

به گفته این وزارت، بازی پابجی سبب ارتکاب «معاصی و جنایات» می‌شود و نظم و سلامت خانواده‌ها و جامعه را برهم می‌زند.

یکی از دلایل دیگری که برای رد جواز شرعی بازی پابجی از سوی وزارت ارشاد، حج و اوقاف گفته شده، تلقین، ترویج عقاید و رسوم «شرکی و تعظیم» به بت‌ها و مجسمه‌ها است.

در کنار این، ترویج تفکر «فنا کردن» دیگران برای بقای خود، مصرف‌کردن پول در راه معصیت و گناه، ضیاع وقت و تأثیر منفی آن بر درس و آموزش کودکان نیز به عنوان دیگر دلایل عدم جواز شرعی پابجی یاد شده‌است.

وزارت ارشاد، حج و اوقاف نتیجه‌گیری کرده که بازی «پابجی» و سایر بازهای مشابه‌ آن جواز شرعی ندارد و مسئولان و خانواده‌ها به صورت جدی متوجه این مساله باشند.

براساس آماری که در فتوای وزارت ارشاد، حج و اوقاف ارائه شده ۴۲۱ هزار و ۵۰۰ تن از بازی «پابجی» در افغانستان استفاده می‌کنند و مصارف تخمینی این بازی آنلاین به ۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون افغانی می‌رسد.

اداره اترا یا تنظیم‌کننده خدمات مخابراتی هم هفته گذشته اعلام کرد که بازی پابجی (PUBG) را در افغانستان به گونه موقت مسدود کرده است.

پیش از این کمیسیون مواصلات و مخابرات مجلس نمایند‌گان از اداره اترا خواسته‌بود که بازی پابجی را در افغانستان ببندد.

شماری از شهروندان کشور نیز از دولت خواستار مسدود کردن این بازی شده‌بودند.

پابجی یک بازی به سبک بقا اکشن است که در آن ۱۰۰ بازیکن آنلاین در یک جزیره ۸ در ۸ کیلومتری از یک هواپیما رها می‌شوند. این بازیکنان هر کدام باید تلاش کنند با استفاده از منابع و سلاح‌هایی که در جزیره است به مبارزه بپردازند و زنده بمانند. هر گروه و یا فردی که آخرین افراد زنده در جزیره باشند برنده بازی می‌شوند.

هدف بازیکن در پابجی تنها نابودی دشمنان و زنده‌ماندن است. برای زنده‌ماندن در بازی باید به دنبال سلاح، واسکت، مهمات و چیزهای ضروری باشد و با استفاده از تاکتیک، سرعت عمل و استراتژی برتر، زنده‌ماندن خود را تضمین کند.

پابجی دارای ویژگی‌هایی است که به شدت آن را اعتیادآور کرده‌است. بازیکن با طیف گسترده‌ای از سلاح‌هایی که به‌دست می‌آورد می‌تواند وارد نبرد شود و از خود دفاع کند. در خانه‌ها و مکان‌های مختلف مخفی شود و منتظر دشمن بماند. یا اینکه به سرعت وارد نبرد مستقیم شده و دشمنان بیشتری را بکشد.

در حال حاضر، میلیون‌‌ها نفر در سراسر جهان از این بازی استفاده می‌کنند.

مطالب مرتبط