افزایش ۱۵ درصدی کاشت و برداشت برنج در افغانستان

وزارت زراعت و مالداری اعلام کرده که بر اساس تحقیق این وزارت و اداره ملی احصاییه و معلومات، کاشت و برداشت برنج در کشور نسبت به سال گذشته، حدود ۱۵ درصد افزایش یافته‌است.blankاین گزارش از سوی وزارت زراعت و اداره ملی احصاییه و معلومات زیر نام «گزارش تولید برنج سال ۱۳۹۹» تهیه شده است.

بر اساس این گزارش، حاصلات برنج در سال گذشته ۳۸۳ هزار تن بوده است، اما بر پایه ارزیابی‌های جدید، در سال روان، با افزایش ۵۷ هزار تُنی، به ۴۴۰ هزار تُن رسیده‌است.

در این گزارش آمده‌است که شالی‌زارهای کشور در سال گذشته ۱۲۸ هزار هکتار گزارش شده بود، در حالی که بر اساس سروی جدید، امسال کشت‌زارهای شالی با افزایش ۱۹.۵ هزار هکتاری، به ۱۴۷.۵ هزار هکتار رسیده است.

وزارت زراعت می‌گوید که این سروی به چند روش، از جمله دریافت ساحات تحت کشت شالی توسط «ریموت سنسنگ» یا سنجش از دور در ۱۲۶ ولسوالی ۱۹ ولایت، مصاحبه با دهقانان و قطع نبات شالی و نمونه‌گیری از حاصلات انجام یافته است. آمارگیری یادشده تمامی زمان کاشت و برداشت شالی، که حدود پنج ماه می‌شود را در بر گرفته است.

به همین ترتیب، تخار با داشتن ۲۳ هزار هکتار شالی‌زار و تولید ۷۵ هزار تن برنج، جایگاه دوم، بغلان با داشتن ۱۹.۷ هزار هکتار شالی‌زار و تولید ۶۳ هزار تن جایگاه سوم و ننگرهار با داشتن ۱۴.۶ هزار هکتار شالی‌زار و تولید ۴۷ هزار تُن برنج در جایگاه چهارم قرار دارد.

همچنین هرات با تولید ۲۸ هزار تُن، کنر با تولید ۲۰ هزار تُن، بلخ با تولید ۱۸ هزار تُن و لغمان با تولید ۱۵ هزار تُن در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. خوست، ارزگان، پکتیا، ‌بدخشان، دایکندی، کابل، بادغیس، هلمند، بامیان، سرپل و غور، از ولایت‌های بعدی تولیدکننده‌ برنج در کشور اند.

بر اساس تخمین اداره‌ ملی احصاییه و معلومات، نیاز افغانستان به برنج در سال ۱۳۹۹، ۶۵۵ هزار تن است که با توجه به میزان تولید، ۲۱۵ هزار تن کمبود وجود دارد.

قابل‌ یادآوری است که مردم افغانستان در مصرف فراوان گندم و برنج، پیش‌تاز و مشهور اند.

مطالب مرتبط