بایدن و صلح افغانستان؛ از ابقای خلیلزاد تا بازخوانی توافق ترامپ- طالبان

مقام‌های دولت جدید امریکا به رهبری جو بایدن می‌گویند که توافق صلح میان امریکا و طالبان را بررسی می‌کنند. طبق اعلام کاخ سفید، مشاور امنیت ملی بایدن در تماس تلفونی با حمدالله محب؛ مشاور امنیت ملی اشرف‌غنی تأکید کرده که این ارزیابی شامل تعهدات طالبان برای قطع رابطه با شبکه‌های تروریستی، کاهش خشونت‌ها و پیش‌برد معنادار مذاکرات با دولت افغانستان و دیگر جناح‌ها می‌شود.blank

مشاور امنیت ملی بایدن تأکید کرده که ایالات متحده با تلاش دیپلماتیک قوی و منطقه‌ای که هدف آن کمک به دولت و طالبان برای دست‌یابی به یک توافق سیاسی پایدار و آتش‌بس دایمی است، از روند صلح افغانستان حمایت می‌کند.

جک سالیوان همچنین از روند گفتگوهای صلح به عنوان یک فرصت تاریخی برای صلح و ثبات نام برده و گفته‌است که امریکا از حفظ دستاوردهای زنان،‌ دختران و اقلیت‌ها به عنوان بخشی از مذاکره حمایت خواهد کرد.

حمدالله محب؛ مشاور امنیت ملی اشرف‌غنی نیز در رشته توییتی گفته‌است که در گفتگوی تلفونی با همتای امریکایی‌اش روی دستیابی به آتش‌بس دایمی،‌ صلح پایداری که در آن دستاوردهای دو دهه افغانستان حفظ شود و همچنین حفاظت از حقوق مردم افغانستان توافق کرده‌اند.

تمدید ماموریت خلیلزاد
رسانه‌های امریکایی همچنین گزارش داده‌اند که جو بایدن؛ رییس ‌جمهوری جدید امریکا ماموریت زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه این کشور در امور صلح افغانستان را تمدید می‌‌کند.

سی‌ان‌ان به نقل از سه منبع گزارش داده‌است که رییس ‌جمهور جدید امریکا ماموریت زلمی خلیلزاد را به عنوان نماینده ویژه وزارت خارجه این کشور در امور صلح افغانستان تمدید خواهد کرد.

زلمی خلیلزاد در دوره ریاست‌ جمهوری دونالد ترامپ به عنوان نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان تعیین شده‌بود.

آقای خلیلزاد بعد از ۱۱ دوره مذاکره طی ۱۸ ماه توانست با ملا برادر؛ رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر و معاون این گروه توافقنامه صلح را امضا کند.

همکاری مشترک
در این میان، پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) گفته‌است که حل مشکلات و چالش‌های موجود در افغانستان نیازمند کار مشترک این سازمان، امریکا و اتحادیه اروپا است.

دبیر کل ناتو روز جمعه،‌ ۳ دلو در گفتگو با مولود چاووش‌ اغلو؛ وزیر خارجه ترکیه گفته‌است که برای حل مشکلات افغانستان نیاز است تا امریکا،‌ اروپا و ناتو با هماهنگی و اتحاد کار کنند.

دبیر کل ناتو افزوده‌است: «ما همزمان با چالش‌های زیادی روبرو هستیم. هیچ‌یک از آن‌ها به تنهایی قابل غلبه نیست. ما باید کنار هم باشیم. من تنها به امریکا اعتقاد ندارم، من تنها به اروپا اعتقاد ندارم. من به وحدت امریکا و اروپا در ناتو معتقدم.»

استولتنبرگ همچنین گفته‌است که ناتو از روند صلح افغانستان حمایت می‌کند و به عنوان بخشی از این حمایت، حضور ناتو در افغانستان را تنظیم خواهد کرد.

استولتنبرگ در ادامه سخنان خود گفته‌است، کشورهای عضو ناتو هر تصمیمی در مورد افغانستان را مشترکاً می‌گیرند. او افزود، آن‌‌ها مسئولانه به پیش می‌روند.

خروج نیروها
وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) چندی پیش اعلام کرد که شمار سربازان این کشور در افغانستان را به ۲۵۰۰ تن کاهش داده‌؛ اما ناتو گفته‌است که خروج نیروها از افغانستان دستاوردها در مبارزه جهانی با تروریزم و توسعه اجتماعی را به خطر می‌‌اندازد.

ینس استولتنبرگ؛ دبیر کل ناتو در گفتگو با یک ‌شبکه تلویزیونی گفته‌است که خروج نیروها از افغانستان دستاوردها در مبارزه جهانی با تروریزم و توسعه اجتماعی را به خطر می‌‌اندازد و حضور نیروهای ناتو در افغانستان هم به معنای دوام دخالت در یک جنگ دشوار نظامی است.

براساس توافق‌نامه صلح امریکا و گروه طالبان که در ۲۹ فبروری سال گذشته در دوحه به امضا رسید، امریکا باید تا ماه می ۲۰۲۱ تمام نیروهای خود را از افغانستان خارج کند.

اما ناتو گفته‌است که ۱۰ هزار نیروی این سازمان در بخش آموزش، مشاوره و همکاری با نیروهای امنیتی افغانستان به ماموریت‌شان ادامه می‌دهند.

دبیر کل ناتو گفته‌است که در مورد آینده حضور نیروهای این سازمان در ماه فبروری تصمیم‌گیری خواهد شد.blank

چشم‌انداز صلح
رییس جمهور غنی در جریان سفرش به هرات روی بهبود مناسبات با کشورهای خارجی تاکید کرد.

رییس‌ جمهوری گفت که با کشورهای خارجی روی روند صلح و برقراری آتش‌بس و موفقیت این روند گفتگو کرده‌است.

آقای غنی در حالی که حکومت جدید امریکا را یک فرصت خوب برای همکاری مشترک برای مقابله با تروریزم جهانی و تامین ثبات در کشور عنوان کرد، افزود: «این یک فرصت است تا بتوانیم در همکاری با حکومت جدید امریکا بر اساس منافع مشترک و دیدگاه سنجیده به پیش برویم تا از یک طرف خطر تروریزم بین‌المللی را مهار کنیم و از طرف دیگر ثبات و امنیت افغانستان را تامین کنیم.»

جک سالیوان؛ مشاور امنیت ملی بایدن نیز در گفتگو با همتای افغان‌اش بر تعهد امریکا در روند صلح تاکید کرده و گفته‌است که امریکا از روند صلح به منظور رسیدن به توافق سیاسی و آتش‌بس دایمی حمایت می‌کند.

مشاور امنیت ملی رییس جمهور امریکا افزوده‌است که کشورش در مورد یک استراتژی جمعی برای حمایت از آینده باثبات افغانستان، با دولت، متحدان ناتو و شرکای منطقه‌ای آن مشورت خواهد کرد.

پیش از این اعضای مجلس نمایندگان از کندی گفتگوهای صلح انتقاد کرده و خواستار تسریع این روند شده‌بودند؛ اما اعضای هیات گفتگوکننده دولت می‌گویند که آنان روی دسته‌بندی موضوعات آجندا و اولویت‌بندی آن کار می‌کنند.

شریفه زرمتی؛ عضو هیات گفتگوکننده دولت گفته‌است که این هیات آماده بحث اساسی روی اجندا است و پس از آمادگی نمایندگان طالبان نشست اساسی دوطرف در این باره شروع خواهد شد.

پیش از این هم برخی از اعضای هیات گفتگوکننده دولت گفته‌بودند که گروه طالبان اراده‌ای برای ادامه گفتگوهای سازنده با نمایندگان دولت ندارند.

اعضای هیات دولت گفته‌اند که رهبران گروه طالبان هنوز اندیشه جنگ را در سر دارند و مصمم به برقراری صلح در افغانستان نیستند.

مطالب مرتبط