گروه طالبان تاخیر در خروج نیروهای امریکایی را «خطرناک» خواند

طالبان به گزارش «گروه مطالعه افغانستان» که توصیه می‌کند ایالات متحده باید برنامه خروج کامل نیروهای خود از افغانستان را عقب بیندازد، واکنش نشان داده و گفته که نقض توافقنامه دوحه «بسیار خطرناک» خواهد بود.blankبر اساس توافق دوحه‌، نیروهای امریکایی باید تا پایان ماه می سال جاری میلادی، افغانستان را ترک کنند.

اما در گزارشی که تحت عنوان «گروه مطالعه افغانستان» به سفارش کنگره امریکا تهیه شده آمده است که رعایت ضرب الاجل خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، بدون آنکه ابتدا خشونت‌ها کاهش پیدا کرده و مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان پیشرفت کرده باشد، می‌تواند به فروپاشی دولت و از سرگیری جنگ داخلی منجر شود.

این گزارش می‌گوید که ایالات متحده، نباید پیروزی را دو دستی تقدیم طالبان کند و باید کاهش بیشتر نیروها را از جمله به پیشرفت مذاکرات صلح و کاهش خشونت از سوی طالبان گره بزند.

ذبیح الله مجاهد؛ سخنگویان طالبان اما می‌گوید کسانی که مانند نویسندگان این گزارش به امریکا مشورت باقی ماندن نیروهای این کشور را در افغانستان می‌دهند، خواهان ادامه جنگ هستند زیرا منفعت آنها در این کار است.

او تاکید کرده که گروه طالبان به این باور است که عملی شدن پیمان دوحه «یگانه راه حل» برای مساله افغانستان است و محاسبه نقض این سند «بسیار خطرناک» خواهد بود.

از جانب دیگر امرالله صالح؛ معاون نخست ریاست جمهوری با استقبال از گزارش گروه مطالعه افغانستان گفته است که در این گزارش خواسته شده که تصامیم با تعمق بیشتر گرفته شوند تا با عجله.

صالح در یک گفت‌وگوی اختصاصی با تلویزیون ملی گفت که در تهیه این گزارش از شصت گروه ذیدخل در مسایل افغانستان به شمول او و رییس‌جمهوری نظرخواهی شده است.

او توافقنامه دوحه میان امریکا و طالبان را پر از تناقض ‌خواند و گفت دولت به پایان خونریزی در افغانستان از راه مسالمت آمیز متعهد است اما «توافقنامه دوحه را به دو برگ توت هم نمی‌خرد».

مطالب مرتبط