سازمان ملل: داعش به مقاومت خود در ننگرهار و کنر ادامه داده‌است

آنتونیو گوترش؛ دبیر کل سازمان ملل متحد در دوازدهمین گزارش این سازمان، از ادامه مقاومت گروه داعش در ولایت‌های ننگرهار و کنر خبر داده و گفته‌است که این گروه با وجود تضعیف توانایی‌ نظامی به مقاومت خود در این دو ولایت ادامه داده‌است.blankدر گزارش سازمان ملل آمده‌است که گروه داعش با وجود عقب‌نشینی و ضعف نظامی هنوز هم برای روند صلح افغانستان مشکل ایجاد می‌کند.

در این گزارش تأکید شده که در حال حاضر بین ۱۰۰۰ تا ۲۲۰۰ جنگجوی داعش در ولایت‌های مختلف افغانستان حضور دارند و احتمال حمله این گروه در آینده در مراکز شهرهای بزرگ از جمله کابل وجود دارد.

بربنیاد گزارش سازمان ملل، گروه داعش برای تسخیر و کنترل بخشی قابل توجهی از ولایت‌های ننگرهار و کنر با چالش‌هایی مواجه است؛ اما این گروه مسئولیت شماری از حملات مهم از جمله حمله بر یک زایشگاه مهم و حمله بر زندان و قتل ملاله میوند؛ یک خبرنگار زن در ننگرهار را به عهده گرفته‌است.

طبق این گزارش، داعش همچنان امیدوار است تا با ادامه‌ ناامنی‌ها در مناطق اصلی خود در عراق و سوریه، جنگ‌جویانش را دوباره احیا کند.

سازمان ملل گفته‌است که شهاب‌المهاجر از ماه جون سال گذشته‌ میلادی رهبری گروه داعش را بر عهده گرفته و عملیات این گروه را در افغانستان، بنگلادیش، هند، مالدیو، پاکستان، سریلانکا و کشورهای آسیای میانه رهبری می‌کند.

همچنین در این گزارش آمده‌است که شهاب‌المهاجر پیشتر با شبکه حقانی وابستگی و روابط فامیلی داشته‌است.

این در حالی است که رییس جمهوری در ماه عقرب سال گذشته خورشیدی در جریان سفرش به ننگرهار از شکست کامل گروه داعش در کشور خبر داده بود.
اشرف‌غنی شکست این گروه را دستاورد بزرگ برای افغانستان و منطقه عنوان کرد.

مطالب مرتبط