دیده‌بان حقوق بشر خواستار حضور معنادار زنان در گفتگوهای صلح شد

دیده‌بان جهانی حقوق بشر از سازمان ملل متحد خواست که از حضور زنان افغان در گفتگوهای صلح این کشور اطمینان داده و به صورت علنی از زنان در گفتگوهای صلح افغانستان اعلام حمایت کند.blankهیتر بار؛ مدیر موقت بخش حقوق زنان در دیده‌بان حقوق بشر، روز چهارشنبه، ۱۸ حمل گفته‌است که زنان باید در گفتگوهای صلح دولت و گروه طالبان تحت نظارت سازمان ملل، مشارکت کامل داشته‌باشند.

دیده‌بان حقوق بشر افزوده‌است که مدافعان حقوق بشر در افغانستان نگرانی دارند که زنان و قربانیان جنگ در گفتگوهایی که در ۱۶ اپریل در استانبول برنامه‌ریزی شده‌است، کنار گذاشته شوند.

مدیر موقت بخش حقوق زنان در دیده‌بان حقوق بشر گفته‌است: «به عنوان میزبان کنفرانس افغانستان، سازمان ملل باید اطمینان حاصل کند که زنان در مذاکرات اصلی شرکت می‌کنند. مقامات سازمان ملل باید روشن کنند که زنان نباید در بحث‌های جانبی مصروف ساخته شوند؛ بلکه در تعیین آینده افغانستان به نقشی اساسی نیاز دارند.»

خانم بار از مقامات ارشد سازمان ملل، دبیرکل، معاون، فرستاده شخصی سرمنشی و رییس هیات معاونت سازمان ملل در افغانستان خواسته‌است که برای حضور کامل زنان در گفتگوهای اصلی صلح تعهد بدهند.

دیده‌بان حقوق بشر به قطعنامه ۱۳۲۵ شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۰۰ میلادی اشاره کرده که در آن بر مشارکت برابر و کامل زنان در تمام تلاش‌ها برای حفظ و ارتقای صلح و امنیت تاکید شده‌است.

این نهاد گفته‌است که امریکا نقشی مهم در تقویت مشارکت کامل زنان در گفتگوهای استانبول دارد.

هیتر بار افزوده که «اگر حکومت افغانستان زنان را از گفتگوهای صلح بیرون کند، امریکا نباید ساکت بماند؛ چون برای دولت جو بایدن بسیار واضح است که زنان افغانستان باید در تمام گفتگوها شرکت کنند و حقوق زنان یک معامله نیست».

دیده‌بان حقوق بشر، شرکت یک زن در نشست ۱۸ مارچ مسکو و حضور چهار زن را در ترکیب هیات گفتگو‌کننده افغانستان در دوحه را به نحوی نقض حقوق بشر خوانده‌است.

این در حالی است که روز گذشته شهرزاد اکبر؛ رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان هم از کمرنگ‌بودن حضور زنان در نشست استانبول انتقاد کرده، گفت که طی ۱۰ روز آینده نشست ترکیه برگزار می‌شود؛ اما نه ارگ ریاست ‌جمهوری، نه رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی، نه سازمان ملل، نه زلمی خلیل‌زاد؛ نماینده‌ ویژه‌ امریکا برای صلح افغانستان، نه میزبان‌های نشست استانبول و نه هم طالبان، هیچ‌کدام در مورد آجندا، مکانیزم و نتیجه‌ مورد نظر این نشست به مردم افغانستان چیزی گفته‌اند.

خانم اکبر افزوده‌است که در این نشست هیچ نقشی برای کمیسیون حقوق بشر، جامعه مدنی و قربانیان جنگ تعریف نشده و به نظر می‌رسد که «این نشست و مشورت‌هایی که در آن صورت می‌گیرد، عمدتا توسط رهبران مرد انجام می‌شود. تاکنون هیچ وضاحتی در مورد نقش دو تیم وجود ندارد.»

مطالب مرتبط