طالبان: خط دیورند هیچ ارتباطی به پاکستان ندارد

شیرمحمد عباس استانکری؛ معین سیاسی وزارت خارجه طالبان در واکنش به سخنان مقام‌های پاکستانی درباره «خط دیورند» گفت: «این خط هیچ ارتباطی به اسلام‌آباد ندارد.»

blank

به دنبال اظهارات اخیر جان اچکزی؛ سرپرست وزارت اطلاعات ایالت بلوچستان پاکستان مبنی بر اینکه خط فرضی خواندن خط‌ دیورند احمقانه است، شیرمحمد عباس استانکزی؛ معین سیاسی وزارت خارجه طالبان گفت: «این خط هیچ ارتباطی به اسلام‌آباد ندارد.»

او همچنین گفته: «خط دیورند یک چالش برجامانده از زمان حضور انگلیس‌ در منطقه است و هنگام ایجاد این خط [دیورند]، هیچ کشوری به‌نام پاکستان در نقشه‌ جهان وجود نداشته است.»

او گفته که پاکستان ۵۰ سال بعد از خط دیورند به وجود آمده و خردسال‌تر از آن است.

این در حالی است که جان اچکزی؛ سرپرست وزارت اطلاعات ایالت بلوچستان پاکستان، به رسانه‌ها گفته بود که طالبان موضع رسمی خود درباره خط دیورند را با پاکستان در میان نگذاشته است.

او مرز کنونی میان افغانستان و پاکستان را «مرز رسمی» و پذیرفته‌ شده بین‌المللی خواند.

آقای اچکزی با تاکید بر این که پاکستان در این مورد هیچ مشکلی با افغانستان ندارد، گفت: «اگر کسی این خواب احمقانه را می‌بیند که این مرز خط فرضی است، این یک خواب می‌تواند باشد.»

این در حالی است که شیرمحمد عباس استانکزی؛ معین وزارت خارجه طالبان، اخیرا در سالروز خروج ارتش شوروی از افغانستان، گفته بود که میان افغانستان و پاکستان مرز رسمی وجود ندارد، بلکه یک «خط فرضی» وجود دارد.

این مقام طالبان تاکید کرده بود که آن‌ها «خط فرضی» دیورند را به عنوان مرز رسمی میان دو کشور به هیچ وجه قبول ندارند.

اچکزی در واکنش به این اظهارات آقای استانکزی، اظهارات او را «عوام‌فریبی» و «به دستور» کشورهایی چون هند دانست.

این مقام پاکستانی گفت: «طالبان به صورت رسمی موضع خود را در این مورد با پاکستان شریک نکرده است. بعضی مقام‌های طالبان مانند آقای استانکزی اگر این حرف را گفته باشد، باور شخصی من این است که ممکن است او به تشویق هند یا حلقات دیگر این سخنان را گفته باشد.»

وزیر اطلاعات حکومت ایالتی بلوچستان پاکستان افزود که طالبان برای کاهش فشارهای افکار عمومی ناشی از بیکاری، فقر و مهاجرت تلاش دارند افکار عمومی را منحرف کنند.

آقای اچکزی گفت: «بعضی سیاستمداران در بعضی حکومت‌ها به دلیل مجبوریت‌های داخلی و برای منحرف کردن افکار عامه از مشکلات داخلی به یک دشمن نیاز دارند که گاهی با همسایه روابط‌شان خراب می‌شود. به همین دلیل، یک مقام بلندپایه طالبان برای اینکه توجه مردم را از بعضی مسایل بسیار جدی به سوی پاکستان جلب کند، این موضع عوام‌فریبانه را برای جلب حمایت مردم گفته است.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *