تاکید سئول و کابل بر حفظ دستاوردهای دو دهه اخیر در گفتگوهای صلح

وزارت امور خارجه می‌گوید که سئول و کابل در نخستین نشست مشورت‌های سیاسی بر حفظ دستاوردهای دودهه اخیر در افغانستان تاکید کرده‌اند.blank این وزارت امروز، (پنج‌شنبه، ۱۹ حمل) در اعلامیه‌ای گفته است که میرویس ناب؛ معین سیاسی این وزارت و لی کیانگ‌چل؛ نمایندهٔ خاص کوریای جنوبی برای افغانستان و پاکستان در اولین نشست مشورت‌های سیاسی، روی گسترش همکاری‌‌های دوجانبه و همگرایی چندجانبه در سطح منطقه و جهان گفتگو کرده‌اند.

اعلامیه گفته است که دو طرف بر اهمیت ایجاد افغانستان صلح‌آمیز، باثبات و دموکراتیک توافق نموده، تأکید کردند که راه حل سیاسی برخاسته از روند صلح باید دستاوردهای دو دهه افغانستان به‌شمول حقوق زنان، جوانان و اقلیت‌ها را حفظ نماید.

طبق اعلامیه، آقای ناب و کیانگ‌چل همچنین نقش سازمان‌های بین‌المللی به‌ویژه نقش سازمان ملل متحد را در گفتگوهای صلح و تأمین ثبات در افغانستان مهم خوانده، از آن استقبال کرده‌اند.

در بخشی از اعلامیه آمده است که دو طرف روی ادامه همکاری‌های دوجانبه تاکید کرده و گفته‌اند که به مشوره‌های دوجانبه جهت حصول اطمینان از موثریت پروژه‌های انکشافی ادامه می‌دهند.

نمایند‌گان سئول و کابل همچنین در مورد تعمیق روابط دو جانبه از طریق چارچوب‌های مختلف و بررسی فرصت‌های بالقوه همکاری، به‌شمول تجارت و سرمایه گذاری، ظرفیت‌پروری، و احیای جنگلات افغانستان، بحث کرده‌اند.

معین سیاسی وزارت امور ابراز امیدواری کرده است که این همکاری‌ها در نتیجه نشست‌های مشورتی دوجانبه، هرچه بیش‌تر گسترش یابد.

مطالب مرتبط