سفیران کشورهای خارجی:

«مشارکت زنان در تصمیم‌گیری‌های آینده افغانستان الزامی است»

گروهی از سفیران کشورهای خارجی در کابل موسوم به گروه «سفیران دوست زنان افغان» در بیانیه‎‌ای خواستار مشارکت معنادار زنان در روند صلح شده و گفته توافق سیاسی پایدار و بازسازی افغانستان بدون زنان موفق نخواهد بود.blankاین بیانیه امروز (پنج شنبه، ۱۹ حمل) توسط راس ویلسون؛ کاردار سفارت امریکا در کابل منتشر شد.

گروه «سفیران دوست زنان افغان» گفته که زنان نصف جامعه افغانستان را تشکیل می‌دهند و مشارکت معنادار آنها در تصمیم‌گیری‌های آینده افغانستان لازمی و کلیدی است. این گروه متشکل از نماینده‌های ارشد کشورهای آسترالیا، دنمارک، شبکه توسعه آغا خان، کانادا، اتحادیه اروپا، نیدر لیند، ترکیه، بریتانیا و ایالات متحده امریکا است.

در بیانیه این گروه آمده است که مطابق قوانین افغانستان و تعهدات بین‌الملی، زنان افغان حق دارند که صدای شان شنیده شود.

سفیران کشورهای خارجی گفته‌اند: «مشارکت کامل و معنادار زنان افغان در تمام امور سیاسی کشور، مصونیت و امنیت، آزادی از هر نوع خشونت و اجبار، حق تحصیل و فرصت‌های کاری از حقوق اساسی آنها به شمار می‌روند».

در بیانه گروه سفیران دوست زنان افغان آمده است که مذاکرات صلح افغانستان به مرحله حساس رسیده و بحث‌ها در مورد گزینه‌های گوناگون در ارتباط به آینده افغانستان جریان دارد. با این وجود، این گروه از همه طرف‌ها خواسته که زنان احترام داشته و در روند تصمیم‌گیری از طریق نمایندگی مستقیم و مشوره، فضای سالم را برای مشارکت زنان ایجاد کنند.

پیش از این، دیده‌بان جهانی حقوق بشر نیز از سازمان ملل متحد خواسته بود که از حضور زنان افغان در گفتگوهای صلح این کشور اطمینان داده و به صورت علنی از زنان در گفتگوهای صلح افغانستان اعلام حمایت کند.

این نهاد به قطعنامه ۱۳۲۵ شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۰۰ میلادی اشاره کرده که در آن بر مشارکت برابر و کامل زنان در تمام تلاش‌ها برای حفظ و ارتقای صلح و امنیت تاکید شده‌است.

روز گذشته شهرزاد اکبر؛ رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان هم از کمرنگ‌بودن حضور زنان در نشست استانبول انتقاد کرده، گفت که طی ۱۰ روز آینده نشست ترکیه برگزار می‌شود؛ اما نه ارگ ریاست ‌جمهوری، نه رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی، نه سازمان ملل، نه زلمی خلیل‌زاد؛ نماینده‌ ویژه‌ امریکا برای صلح افغانستان، نه میزبان‌های نشست استانبول و نه هم طالبان، هیچ‌کدام در مورد آجندا، مکانیزم و نتیجه‌ مورد نظر این نشست به مردم افغانستان چیزی گفته‌اند.

خانم اکبر افزوده‌است که در این نشست هیچ نقشی برای کمیسیون حقوق بشر، جامعه مدنی و قربانیان جنگ تعریف نشده و به نظر می‌رسد که «این نشست و مشورت‌هایی که در آن صورت می‌گیرد، عمدتا توسط رهبران مرد انجام می‌شود. تاکنون هیچ وضاحتی در مورد نقش دو تیم وجود ندارد.»

مطالب مرتبط