غنی: توان ارائه طرح‌های بهتر از طرح‌های خارجی را داریم؛ طالبان در لویه جرگه شرکت کنند

اشرف‌غنی؛ رییس ‌جمهوری می‌گوید که طرح دولت برای عبور از جنگ به صلح پایدار، واضح است و هر طرحی که از بیرون مطرح می‌شود، دولت توان ایجاد طرح‌های بهتر از طرح‌های بیرونی را دارا می‌باشد. او همچنین خواستار حضور طالبان در لویه جرگه شد.blankرییس جمهوری، امروز (یک‌شنبه، ۲۲ حمل) در پیامی ویدیویی در همایش مردم کوهدامن در حمایت از نظام جمهوری، گفت: «طرح ما برای عبور از جنگ به صلح، خیلی واضح است ما توان ایجاد طرح‌های بهتر از طرح‌های بیرونی را داریم و صلح به وارخطایی به دست‌آمدنی نیست.»

آقای غنی افزود که حکومت و مردم افغانستان، صلح پایدار و مشروع می‌خواهند و قانون اساسی مبنای مشروعیت صلح است که تعدیل آن در قانون مشخص است و برای دولت هم پذیرفتنی است.

رییس جمهوری بار دیگر بر انتقال قدرت از طریق انتخابات تاکید کرد و گفت: «تعهد ما این است که اقتدار را از طریق اراده شما مردم به جانشین‌های انتخاباتی خود انتقال دهیم.»

آقای غنی همچنین گفت که مشروعت صلح با دو عنصر محک و طرق امکان‌پذیر است که محک مشروعیت انتخابات و طرق آن برگزاری لویه جرگه است تا اراده تمام مردم افغانستان تمثیل شود.

او همچنین از گروه طالبان خواست تا در لویه جرگه حضور یابد و خواسته‌ها و مطالبات‌شان را از این طریق با مردم افغانستان شریک سازند و با دست‌کشیدن از سلاح و خشونت به راه حلی دست یابند.

رییس ‌جمهور همچنین بر ضرورت یک میثاق ملی پس از رسیدن به صلح تاکید کرد و گفت که نیاز است یک میثاق ملی پس از توافق با طالبان امضا شود تا این گروه در صورت عدم پیروزی در انتخابات دوباره به جنگ و خشونت روی نیاورد.

این در حالی است که زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان روز گذشته وارد کابل شده و دوبار با رئیس جمهور اشرف‌غنی دیدار کرده‌است.

امراالله صالح؛ معاون اول رییس ‌جمهوری هم در نشست حمایت مردم کوهدامن از نظام جمهوری، گفت که زلمی خلیلزاد روز گذشته آجندای نشست استانبول را با دولت شریک کرده‌است که به گفته او آتش‌بس بخشی از آجندای این نشست می‌باشد.

مطالب مرتبط