بایدن درباره افغانستان: زمان پایان طولانی‌ترین جنگ امریکا فرارسیده‌است

جو بایدن؛ رییس ‌جمهوری امریکا تصمیم خود در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را اعلام کرد و گفت زمان آن رسیده که طولانی‌ترین جنگ امریکا پایان یابد. همزمان ناتو اعلام کرده‌است که این پیمان و امریکا به طور همزمان از افغانستان خارج می‌شوند.blankجو بایدن چهارشنبه‌شب (۲۵ حمل) درباره افغانستان سخنرانی کرد و گفت روند خروج نیروهای نظامی امریکا از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر امسال، ‌همزمان با بیستمین سالگرد حملات القاعده به برج‌های نیویارک، پایان می‌یابد.

آقای بایدن گفت که امریکا به اهدافش در افغانستان دست یافته و حالا زمان آن رسیده تا به این جنگ طولانی‌مدت نقطه‌ پایان بگذارد.

او افزود: «ما نمی‌توانیم چرخه تمدید یا گسترش حضور نظامی خود را در افغانستان به امید ایجاد شرایط ایده‌آل ادامه دهیم و انتظار نتیجه متفاوتی را داشته‌باشیم.»

رییس جمهوری امریکا بیان کرد که این کشور به شکل نظامی در مسأله افغانستان درگیر نخواهد بود؛ اما فعالیت دیپلماتیک و کمک‌های بشردوستانه آن ادامه خواهد داشت.

آقای بایدن همچنین متعهد به ادامه حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغان شد.

همزمان لوید آستین؛ وزیر دفاع امریکا نیز اعلام کرده‌است که این کشور برای ادامه تامین مالی نیروهای امنیتی افغانستان تلاش خواهد کرد.

آنتونی بلینکن؛ وزیر امور خارجه دولت بایدن نیز اظهاراتی مشابه را در بروکسل بیان کرد.

آغاز خروج ناتو از اول ماه می
پس از نشست وزیران دفاع و امور خارجه کشورهای عضو ناتو، ینس استولتنبرگ؛ دبیرکل این پیمان در یک نشست خبری گفت که خروج نیروهای ناتو از افغانستان از اول ماه می آغاز و طی چند ماه پس از آن تکمیل خواهد شد.

او تأکید کرد که ناتو و امریکا از افغانستان به طور همزمان خارج می‌شوند.

در حال حاضر ۲۵۰۰ نظامی امریکایی و نزدیک به ۹۶۰۰ نظامی ناتو در افغانستان حضور دارند.

مطابق توافق امریکا و طالبان، نیروهای خارجی باید تا ماه می سال جاری میلادی افغانستان را ترک می‌کردند.

طالبان که بارها بر عملی‌شدن این مهلت تاکید کرده‌اند، در بیانیه‌ای گفته‌اند که با حضور نیروهای خارجی پس از ماه می «مشکلات زیاد خواهد شد».

ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان در توییتی نوشت که با تطبیق توافق‌نامه دوحه مشکلات دیگر نیز حل خواهد شد.

همچنین روسیه در مورد پیامدهای نقض توافق دوحه هشدار داده و گفته‌است که حضور نیروهای خارجی پس از ماه می در افغانستان می‌تواند منجر به تشدید خشونت شود.blankواکنش دولت افغانستان
مقام‌های افغانستان واکنش‌های متفاوتی به تصمیم خروج امریکا داشته‌اند.

اشرف‌غنی؛ رییس جمهوری پس از گفتگوی خود با جو بایدن در توییتی نوشت که افغانستان به این تصمیم امریکا احترام می‌گزارد.

اشرف‌غنی گفته‌است: «ما در حالی که به مرحله بعدی مشارکت خود حرکت می‌کنیم همکاری خود را با شرکای امریکایی و ناتو در زمینه تلاش‌های جاری صلح ادامه خواهیم داد.»

او در ادامه نوشته‌است: «نیروهای پرافتخار امنیتی و دفاعی افغانستان کاملا قادر به دفاع از مردم و کشور خود هستند، کاری که آن‌ها در تمام این مدت انجام داده‌اند و مردم افغانستان برای همیشه قدردان آن‌ها خواهند بود.»

عبدالله عبدالله؛ رییس شورای عالی مصالحه نیز دیروز در نشستی در کابل گفت که خروج نیروهای خارجی به معنای نابودی افغانستان یا پایان همکاری‌های بین‌المللی نیست و خروج آنان تقاضای طالبان برای رسیدن به توافق صلح بود.

عبدالله با بیان این‌که اکنون تصمیم خروج نیروهای خارجی گرفته شده، گفت: «انتظار داریم طالبان به خواست اصلی مردم افغانستان که رسیدن به صلح پایدار و باعزت است، تن دهند. آن‌ها اگر فکر می‌کنند که از طریق جنگ می‌توانند به پیروزی دست یابند، این پندار اشتباه است.»

نگرانی مجلس از وقوع جنگ داخلی
میررحمان رحمانی؛ رییس مجلس نمایندگان اما در نشست عمومی روز چهارشنبه ( ۲۵ حمل) این نهاد گفت که خروج نیروهای خارجی از افغانستان خواست دیرینه مردم است؛ اما این خروج باید با توجه به مسایل امنیتی افغانستان صورت بگیرد.

آقای رحمانی افزود که خروج نیروهای خارجی در شرایطی که افغانستان در شرایط بد امنیتی قرار دارد، جنگ داخلی و تشدید ناامنی را در پی دارد.

پیش از این مقام‌های امریکایی نیز در مورد پیامد خروج نیروهای خارجی هشدار داده بودند.

چندی پیش نهادهای استخباراتی امریکا هشدار دادند که در صورت خروج نیروهای امریکایی پیش از رسیدن به توافق صلح و تقسیم قدرت میان طرف‌های درگیر، جنگجویان طالبان طی دو تا سه سال قسمت‌های زیادی از خاک افغانستان را تصرف خواهند کرد.

به این ترتیب، در میانه بیم‌ و امیدهای فراوان، سرانجام پس از ماه‌ها ارزیابی، جو بایدن تصمیم به خروج کامل قوای امریکایی از افغانستان گرفت تا به شعار کلیدی خود مبنی بر پایان‌دادن به جنگ‌های بی‌پایان، عمل کرده باشد؛ در این میان اما مشخص طرف‌هایی که در افغانستان و امریکا هستند که نسبت به پیامدهای این تصمیم نگران‌ اند؛ زیرا مشخص نیست که پس از این رویداد، افغانستان و جنگ و صلح ناپایدار آن چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد.

مطالب مرتبط