تحلیلگران اطلاعاتی امریکا: رویکرد طالبان درباره زنان تغییر نکرده‌است

براساس ارزیابی تحلیلگران ارشد اطلاعاتی امریکا، رویکرد طالبان در قبال زنان تغییر نکرده و آنان در صورت بازگشت به قدرت، دستاوردهای دو دهه اخیر زنان را برخواهند چید.blankشورای اطلاعات ملی امریکا که بلندپایه‌ترین نهاد تحلیلی دستگاه‌های اطلاعاتی امریکا است، روز سه شنبه (۱۴ ثور) با انتشار گزارشی گفته‌است که طالبان اگر دوباره به قدرت برسند پیشرفت‌های به دست‌آمده در زمینه حقوق زنان افغان را پس خواهند زد.

به گزارش آسوشیتدپرس این شورا در ارزیابی خود نوشته‌است: «طالبان در محدود کردن حقوق زنان عمدتا رویکرد یکسانی دارند و اگر در سطح ملی دوباره به قدرت برسند بیش‌تر دستاوردهای دو دهه اخیر را برخواهند چید.»

در زمان حاکمیت طالبان در افغانستان، بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ میلادی، زنان به طور گسترده از حقوق اساسی‌شان به شمول تحصیل و کار محروم بودند.

پس از سرنگونی رژیم طالبان، جامعه جهانی میلیاردها دالر را صرف بازسازی افغانستان کرد که دسترسی دوباره زنان به حق آموزش و کار همواره به عنوان یکی از دستاوردهای عمده دو دهه پسین برجسته شده‌است.

اکنون با آغاز خروج نیروهای خارجی از افغانستان، نگرانی در مورد بازگشت طالبان و از دست رفتن آزادی‌های زنان جدی شده‌است.

چندی پیش، اعضای مجلس سنای امریکا در مورد حفظ حقوق زنان پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان ابراز نگرانی کردند.

لیندزی گراهام؛ سناتور شناخته‌شده جمهوری‌خواه امریکا در نشستی گفته‌بود که شک ندارد که طالبان مکاتب دختران را مسدود کرده و بار دیگر محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای را بر زنان وضع خواهند کرد.

فعالان حقوق زن در افغانستان نیز چندی پیش در اعلامیه‌ای گفتند که اگر طالبان تغییر کرده‌اند، در مناطق تحت کنترل‌شان مکاتب دختران را باز کنند.

مطالب مرتبط