واکنش‌ها به حمله غرب کابل؛ محکومیت گسترده و اتهام‌زنی‌ متقابل حکومت و طالبان

سه انفجار پیاپی در مقابل یک مکتب دخترانه در منطقه غرب کابل، دست‌کم ۵۰ کشته و ۱۰۰ زخمی برجای گذاشته‌است. این حمله واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشته. حکومت، طالبان را مسئول دانسته؛ اما سخنگوی جنگجویان طالبان گفته‌است که این حمله «کار حلقات منحوسی می‌باشد که تحت پرورش و حمایت استخباراتی اداره کابل به‌نام داعش فعالیت دارند».blankدر اعلامیه‌ ارگ ریاست جمهوری به نقل از اشرف‌غنی آمده‌است: «طالبان با تشدید جنگ نامشروع و خشونت‌شان یک‌بار دیگر نشان دادند که نه تنها به حل بحران کنونی به گونه صلح‌آمیز و اساسی تمایل ندارند؛ بلکه با پیچیده‌ساختن وضعیت، فرصت فراهم‌شده به‌خاطر صلح را سبوتاژ می‌نمایند.»

اشرف‌غنی «این عملکرد طالبان را جنایت بشری و ضد ارزش‌های اسلامی» دانسته و گفته‌است که «گروه طالبان حتی در شب‌های قدر که لحظات نزول قرآن عظیم‌الشان است، دست از کشتار مردم بی‌گناه ما برنداشتند».

او گفته‌است که «این گروه (طالبان) وحشی‌صفت که در میدان نبرد توان مقابله با نیروهای شجاع امنیتی و دفاعی کشور را ندارد، اماکن عامه و مکتب دختران را با قساوت و بی‌رحمی هدف قرار می‌دهد».

رییس جمهوری، به نیروهای امنیتی دستور داده تا «جنایت بشری طالبان را که هر روز از مردم بی‌گناه ما قربانی می‌گیرند، بی‌پاسخ نگذارند».

عبدالله عبدالله؛ رییس شورای عالی مصالحه اما بدون اشاره به عوامل احتمالی، حمله دشت برچی را محکوم کرده و گفته‌است که «این‌گونه حملات بزدلانه تروریستی، نابخشودنی، ناپذیرفتنی و ظالمانه است». عبدالله گفته‌است که «کلمات در محکومیت این رویداد ضد بشری، ضد انسانی و غیر اسلامی کم می‌آورند».

واکنش‌های خارجی
نمایندگی سازمان ملل در افغانستان یا یوناما هم گفته که خانواده این سازمان در افغانستان «نفرت عمیق» خود را از انفجارهای دشت برچی کابل ابراز می‌دارد.

در اعلامیه یوناما آمده‌است: «قساوتی که بسیاری از غیرنظامیان در آن کشته و زخمی شدند. ما به خانواده‌های قربانیان تسلیت می‌گوییم وبرای آسیب‌دیدگان آرزوی بهبودی سریع داریم.»

وزارت امور خارجه امریکا نیز در بیانیه‌ای حمله برچی را محکوم کرده و خواستار پایان فوری خشونت و هدف قرار دادن غیرنظامیان شده‌است.

در این اعلامیه آمده‌است که «ما به حمایت و مشارکت با مردم افغانستان ادامه خواهیم داد».

استفانو پونتیکورو؛ نماینده غیرنظامی ناتو در افغانستان نیز این حمله را «ناجوانمردانه و شنیع» خوانده‌است.

سفارت بریتانیا در کابل هم در توییتی این حمله را محکوم کرده و نوشته‌است که «خشونت‌ها باید فوراً و قبل از کشته‌شدن تعداد بیش‌تر کودکان بی‌گناه پایان یابد».

در ادامه واکنش‌ها افراسیاب ختک؛ سیاستمدار مشهور و فعال حقوق بشر در ایالت خیبر پختونخوا پاکستان در توییتر خود نوشته است: «حملات تروریستی بر کودکان در افغانستان از حساب خارج شده و به نظر نمی‌رسد که زندگی افغان‌ها برای متحدان فرضی آن‌ها، سازمان ملل متحد و یا حتی دولت اسلامی اهمیت داشته‌باشد.»

واکنش طالبان
ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی هم در توییتی حمله دشت برچی را «محکوم» کرده‌است.

او نوشته که «این حملات علیه مردم ملکی انجام شده و متأسفانه تلفات زیاد وارد کرد». مجاهد گفته این حمله «کار حلقات منحوسی می‌باشد که تحت پرورش و حمایت استخباراتی اداره کابل به‌نام داعش فعالیت دارند».

تاکنون مسئولیت این حمله را هیچ گروهی بر عهده نگرفته‌است.

یک سال قبل نیز مهاجمان مسلح با حمله بر شفاخانه ۱۰۰ بستر دشت برچی بیش از ۲۰ نفر به شمول مادران و نوزادان را کشتند.

حکومت در آن زمان نیز طالبان را مسئول آن حمله معرفی کرد؛ این گروه اما در پاسخ گفت که در حمله مذکور دست نداشته‌است.

مقام‌های امریکایی از جمله زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان هم در آن زمان گفته‌بودند که طالبان در حمله بر شفاخانه برچی دست نداشته و آن حمله کار گروه داعش بوده‌است؛ ادعایی که از سوی حکومت رد شد.

مطالب مرتبط