بارش بقایای یک موشک از کنترل خارج‌شده چینی در اقیانوس هند

بقایای یک موشک از کنترل خارج‌شده چینی که به مدار زمین فرستاده شده بود، پس از بازگشت به جو زمین در اقیانوس هند فرود آمده است.blankبه گزارش مرکز انجنیری فضایی چین، بخش هایی از موشک لانگ مارچ ۵ بی پس از ورود به جو زمین در آتش سوخته و بقایای آن بامداد روز یک‌شنبه، ۹ اپریل در اقیانوس هند و در نزدیکی جنوب غربی هند و سری لانکا فرود آمده است.

مرکز انجنیری فضایی چین پیش از این پیشبینی کرده بود این بقایا برفراز دریای مدیترانه وارد جو زمین شود.

این سفینه با ۱۸ تن وزن یکی از بزرگترین سفینه‌هایی است که طی چند دهه گذشته بدون این که هدایت و کنترل شود به جو زمین وارد شده است و به همین خاطر نگرانی هایی درباره احتمال اصابت آن به مناطق مسکونی وجود داشت.

یک مرکز تحقیق و توسعه فضایی مستقر در ایالات متحده گفته، بقایای این موشک که هفته گذشته پرتاب شد، اواخر روز شنبه یا اوایل روز یکشنبه بر زمین خواهد بارید.

وزارت امور خارجه چین روز جمعه گفته که بیشتر بقایای این موشک پس از ورود دوباره به جو زمین آتش خواهد گرفت و به احتمال زیاد آسیبی به کسی نخواهد رساند.

در توییتی که عصر جمعه به وقت ایالات متحده ارسال شد، شرکت ایروسپیس کورپوریشن اعلام کرد که آخرین برآورد مرکز مطالعات بارش بقایای اجسام فضایی (CORDS) از بارش بقایای موشک لانگ مارچ ۵بی، ساعت ۴:۱۹ به وقت گرینویچ در روز یکشنبه در فاصله‌ای بین هشت ساعت در شرق و هشت ساعت در غرب مدار گرینویچ است.

آخرین «برآورد مبتنی بر اطلاعات موجود» این مرکز از محل ورود مجدد بدنه این موشک، جایی در نزدیکی جزیره شمالی نیوزلند است، اما این مرکز اشاره کرده است که این امر ممکن است تقریباً در هر نقطه دیگری از کره زمین نیز رخ دهد.

موشک لانگ مارچ ۵ بی، شامل یک بدنه اصلی و چهار موتور، در تاریخ ۲۹ اپریل همراه با کپسول بدون سرنشین تیناهی (Tianhe) از جزیره هاینان چین پرتاب شد. این کپسول قرار است وسیله نقلیه به ایستگاه فضایی دایمی چین باشد.

خانواده موشک‌های لانگ مارچ ۵ بی بخشی از برنامه فضایی جاه‌طلبانه کوتاه‌مدت چین است. از این موشک قرار است هم برای ارسال خدمه به ایستگاه فضایی چین و هم برای پرتاب کاوشگرهای اکتشافی به ماه و حتی مریخ استفاده شود.

موشک لانگ مارچی که هفته گذشته پرتاب شد، دومین پرتاب موشک از نوع ۵‌بی از زمان اولین پرواز آن در ماه می سال گذشته بود.

جاناتان مک داول، اخترفیزیکدان مستقر در هاروارد، پیش از این به رویترز گفته بود که احتمال می‌رود که بقایای موشک بر روی خشکی و در منطقه‌ای با جمعیت فرود آید. در ماه مه سال ۲۰۲۰، بقایای اولین موشک لانگ مارچ ۵‌بی در ساحل عاج فرو بارید و به چندین ساختمان آسیب رساند، اما جراحتی به کسی وارد نشد.

بارش بقایای موشک‌های چینی در خود چین امر نامعمولی نیست. در اواخر اپریل، مقامات شهر شیان در استان هوبئی با صدور اعلامیه‌ای به مردم مناطق اطراف، دستور آمادگی برای تخلیه صادر کردند، زیرا انتظار می‌رفت قطعات در آن منطقه فرود آید.

مطالب مرتبط