گشت و گذار مریخ‌‌نورد چینی روی سیاره سرخ

مریخ نورد چینی که از راه دور کنترل می‌شود، یک هفته پیش بر سیاره مریخ فرود آمده و اکنون در سطح مریخ شروع به گشت‌وگذار کرده است.blank ربات موسوم به ژورانگ قرار است سنگ های سطح و اتمسفر مریخ را مطالعه کند. این کاوشگر همچنین به دنبال آثار آب یا حیات در سطح این سیاره خواهد گشت.

ماموریت تیان‌وِن-۱ چین شامل یک مدارگرد، واحد فرود و مریخ نورد، جنوری سال پیش پرتاب شده بود.

ژانگ یوها؛ از مسئولان ارشد این ماموریت، گفت که کاوشگر برای فعالیتی ۹۲ روزه (۹۰ روز مریخی) طراحی شده است و داده های جمع آوری شده را از طریق مدارگرد به زمین ارسال خواهد کرد.

ین ربات شش چرخه که با نیروی خورشید کار می کند منطقه یوتوپیا پلانیتیا در نیمکره شمالی مریخ را بررسی خواهد کرد.

این یک فرورفتگی وسیع به طول بیش از سه هزار کیلومتر است که در اوایل دوران تشکیل مریخ در اثر برخوردی آسمانی شکل گرفت.

شواهدی هست که به وجود اقیانوسی در گذشته های دور در آنجا اشاره دارد. حسگرهای ماهواره ای در مدار مریخ نشانه هایی از وجود مقادیر قابل توجهی یخ در عمق این ناحیه کشف کرده اند.

یوتوپیا پلانیتیا محل فرود ماموریت وایکینگ-۲ ناسا در سال ۱۹۷۶ بود.

امریکا آخرین مریخ نورد خود به نام پرسیویرنس را در ماه فبروری فرود آورد.

اروپا که تلاش هایش برای فرود تاکنون دو بار ناکام مانده سال آینده کاوشگری را (در یک پروژه مشترک با روسیه) به مریخ اعزام خواهد کرد.

کاوشگر ژرانگ ۲۴۰ کیلوگرم وزن دارد و دارای ۶ ابزار علمی، از جمله دوربین توپوگرافی با وضوح بالا است و قرار است خاک و جو سیاره مریخ را بررسی کند. این مریخ‌نورد با الهام از نام خدای آتش‌نشان افسانه‌های چینی نام‌گذاری شده است.

مریخ‌نورد ژرانگ ۳۲۰ میلیون کیلومتر برای فرود آمدن بر سطح سیاره سرخ طی کرده است. این کاوشگر با استفاده از انرژی خورشیدی در طی ماموریت ۹۰ روزه خود در سطح مریخ، با استفاده از یک رادار نفوذگر بر سطح مریخ دنبال نشانه‌هایی از حیات احتمالی باستان، از جمله آب و یخ  زیر سطح مریخ خواهد بود.

این مریخ‌نورد با صفحات نانو آئروژل پوشانده شده است تا بدنه‌اش از سرما محافظت شود.

مطالب مرتبط