انتخابات ایران؛ پیشتازی ابراهیم رییسی، نامزدهای رقیب تبریک گفتند

ستاد انتخابات وزارت داخله ایران ابراهیم رئیسی را پیروز انتخابات اعلام کرد.بنا به اعلام این وزارت‌خانه ایران آقای رئیسی با حدود ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار رای بیش از ۷۲ درصد آرا را کسب کرده است.blankنتایج اولیه حاکی از کاهش تقریبا بیست درصدی نرخ مشارکت در مقایسه با انتخابات قبلی است.پس از ابراهیم رئیسی، اعلام شده که محسن رضایی ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار رای و ناصر همتی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار رای داشته‌اند و امیرحسین قاضی زاده هم حدود یک میلیون رای داشتند و این نامزدان به ابراهیم رئیسی به عنوان نامزد پیشتاز تبریک گفته‌اند.

پیش از این گزارش‌های غیررسمی حاکی از این بود که شمار آرای باطله عملا رتبه دوم آرا را داشته و هر یک از نامزدان از جمله  رضایی، همتی و قاضی زاده کمتر از آرای باطله رای داشته‌اند.

با پایان رای‌گیری انتخابات ۱۴۰۰ ایران در ساعت دو بامداد روز شنبه، ۲۹ جوزا کار شمارش آرا آغاز شد.

مطابق اعلام وزارت داخله ایران، در این دوره از انتخابات، ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجد شرایط رای دادن بودند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران و ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا به طور سراسری برگزار شده است. همزمان در برخی شهرها انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان نیز انجام شده است.

در انتخابات ریاست جمهوری ایران، صلاحیت هفت نامزد از سوی شورای نگهبان احراز شد. با کناره‌گیری سه تن از آن‌ها در واپسین روزهای کارزار‌های انتخاباتی، انتخابات سرانجام با جضور ابراهیم رئیسی، عبدالناصر همتی، محسن رضایی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی برگزار شد.

رد صلاحیت گسترده و عدم تمایل بخش‌های گسترده‌ای از شهروندان برای مشارکت طبق نظرسنجی‌ها، از ویژگی‌های مهم سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران عنوان شده است.

مطالب مرتبط