انتخابات ارمنستان؛ نخست‌وزیر ادعای پیروزی کرد

نیکول پاشینیان؛ نخست وزیر ارمنستان اعلام کرده که حزبش در انتخابات پارلمانی روز یک‌شنبه این کشور پیروز شده است.blankآمار اولیه نشان می‌دهد که حزب آقای پاشینیان با ۵۸ درصد آرا پیشتاز انتخابات است.

اتحاد منتقد دولت که مهمترین آن‌ها رئیس‌جمهوری پیشین ارمنستان است مدعی تقلب در انتخابات شده‌اند.

تصمیم به برگزاری این انتخابات بعد از شکست ارمنستان در جنگ با آذربایجان گرفته شد. این دو همسایه بر سر کنترل ناگورنو قره‌باغ با هم می‌جنگیدند.

جنگ بین دو کشور شش هفته به طول انجامید و موجب کشته شدن هزاران نفر شد و ارمنستان بر اثر آن بخش‌هایی از قلمرو خود را از دست داد.

آقای پاشینیان صبح روز دوشنبه، ۲۱ جون مدعی پیروزی شد و از هوادارانش خواست تا عصر در میدان اصلی ایروان، پایتخت، جمع شوند.

او گفت: «مردم ارمنستان به حزب ما ماموریت دادند که کشور را هدایت کند و به من هم ماموریت دادند تا نخست وزیر کشور شوم.»

«ما از حالا می‌دانیم که پیروز انتخابات شده‌ایم و ما اکثریت پارلمان را هم در دست خواهیم گرفت.»

حدود پنجاه درصد از واجدین شرایط در انتخابات روز یکشنبه ارمنستان شرکت کردند. این کشور دو میلیون و ششصد نفر جمعیتی دارد که شرایط شرکت در انتخابات را دارند.

روبرت کوچاریان، رقیب آقای پاشینیان، ادعای پیروزی را قبول ندارد. ادعای پیروزی در زمانی مطرح شده که فقط ۳۰ درصد از آرا شمرده شده بودند.

آقای کوچاریان و هم‌پیمانانش در بیانیه‌ای گفته‌اند: «صدها نشانه از شعبه‌های رای‌دهی به دست ما رسیده که خبر از تقلب دارد.»

دفتر دادستان کل ارمنستان عصر روز یکشنبه اعلام کرد که ۳۱۹ گزارش تخلف دریافت کرده و شش پرونده کیفری تشکیل داده است. همه این شکایت‌ها مربوط به اتهام های رشوه در دوره کارزارهای انتخاباتی بوده‌است.

آقای کوچاریان، از دوستان و هم‌پیمانان رئیس جمهوری روسیه است که پیشتر متهم شده بود قصد تقلب در انتخابات ریاست جمهوری را داشته است.

او همچنین متهم به برخورد خشن با معترضان بوده است.

آقای پاشینیان در سال ۲۰۱۸ رهبری یک انقلاب را به عهده داشت. سال گذشته که ارمنستان یک انتخابات عادلانه برگزار کرد بسیاری از کشورها اقدام‌های او را ستودند.

اما از وقتی که آقای پاشینیان، توافق صلحی به ابتکار روسیه را امضا کرد، ارمنستان ناآارام بود.

مطالب مرتبط