بالاترین آمار تلفات غیرنظامیان در افغانستان؛ مرگ ۱۶۵۹ نفر در ۶ ماه

براساس آمار نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در نیمه اول سال جاری میلادی (۲۰۲۱) یک‌هزار و ۶۵۹ غیرنظامی در افغانستان کشته و سه هزار و ۲۵۴ نفر دیگر زخمی شده‌اند. به گفته یوناما، این آمار در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، ۴۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.blank یوناما امروز (دوشنبه، ۴ اسد) با نشر گزارشی هشدار داده‌است در صورتی ‌که فورا برای توقف خشونت اقدام نشود، تلفات غیرنظامیان ممکن است به بالاترین رقم در سال ۲۰۲۱ برسد.

این نهاد گفته‌است که تلفات غیرنظامیان در افغانستان در نیمه اول سال ۲۰۲۱ به بالاترین سطح خود رسیده‌است.

گزارش وسط سال ۲۰۲۱ یوناما در مورد محافظت از غیرنظامیان در جنگ‌های مسلحانه در افغانستان تلفات غیرنظامیان را یک‌هزار و ۶۵۹ کشته و سه هزار ۲۵۴ زخمی اعلام کرده‌است.

گفته شده که این آمار نشان‌دهنده ۴۷ درصد افزایش در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۰ است.

طبق آمار، ۳۲ درصد تلفات غیرنظامیان در نیمه اول سال ۲۰۲۱ را کودکان و ۱۴ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

افزایش حملات از اول ماه می
یوناما گفته‌است که نگرانی جدی این است که افزایش شدید در تلفات غیرنظامیان ِاز اول ماه می شروع شده‌است. به گفته این نهاد، تعداد تلفات افراد ملکی در ماه می و جون در مجموع ۷۸۳ کشته و ۱۶۰۹ زخمی است که این رقم بالاترین آمار تلفات از سال ۲۰۰۹ تاکنون است.blankاول می موعد خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان، طبق توافق‌ دوحه بود که عملیاتی نشد. از آن تاریخ به بعد حملات طالبان در سراسر افغانستان، به گونه قابل ملاحظه‌ای تشدید شده‌است.

دیبرا لاینز؛ نماینده خاض دبیر کل سازمان ملل برای افغانستان گفته‌است: «من از طالبان و رهبران افغانستان التماس می‌کنم که روند ناخوشایند و وحشتناک درگیری و تأثیرات مخرب آن بر افراد ملکی را در نظر بگیرند.»

او افزوده‌است که این گزارش هشدار واضحی را ارائه می‌دهد که اگر جلو خشونت فزاینده گرفته نشود، شمار بی‌سابقه‌ای از غیرنظامیان در سال جاری کشته و معلول می‌شوند.

نماینده سازمان ملل از طالبان و رهبران افغانستان خواسته‌است که «تلاش را در میز مذاکره تشدید کنید و جلو جنگ افغان در برابر افغان را بگیرید».

مسئولیت تلفات غیرنظامیان
براساس آمار یوناما، عناصر مخالف دولت، مسئول ۶۴ درصد مجموع تلفات غیرنظامیان هستند: ۳۹ درصد توسط طالبان، نزدیک به ۹ درصد توسط شاخه خراسان داعش و ۱۶ درصد توسط عناصرنامشخص مخالف دولت.

نیروهای طرفدار دولت هم مسئول ۲۵ درصد از تلفات افرادی ملکی هستند: ۲۳ درصد توسط نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان و دو درصد توسط گروه‌های مسلح طرفدار دولت یا نیروهای نامشخص طرفدار دولت صورت گرفته‌است.

یوناما ۱۱ درصد از کل تلفات افراد ملکی را به درگیری متقابل در هنگام درگیری‌های زمینی که نمی‌توان طرف دقیق آن را مشخص کرد و سایر انواع حادثات، از جمله مهمات منفجر ناشده جنگ نسبت داده‌است.

تلفات افرادی ملکی منسوب به عناصر مخالف دولت در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۰ میلادی ۶۳ درصد افزایش یافته‌است، در حالی‌که تلفات افرادی ملکی منسوب به نیروهای طرفدار دولت ۳۰ درصد بیش‌تر شده است.

از سرگیری حملات هدفمند علیه هزاره‌هاblank
یوناما از سرگیری حملات عمدی فرقه‌گرایانه علیه شیعیان را که اکثر آن‌ها به گروه قومی هزاره تعلق دارند نیز ثبت کرده‌است.

این حملات شامل یک رشته حملات توسط مواد تعبیه‌شده انفجاری و حملات راکتی است. از جمله، حداقل تنها استفاده از هشت مورد مواد تعبیه‌شده انفجاری در ماه می و جون است که بس‌ها یا وسایل نقلیه مشابه حامل اعضای جامعه هزاره را هدف قرار داده‌است.

در مجموع، بین ۱ جنوری و ۳۰ جون ۲۰۲۱، یوناما ۲۰ حادثه را که مردم شیعه را هدف قرار داده است و منجر به تلفات ۵۰۰ فرد ملکی (۱۴۳ کشته و ۳۵۷ زخمی) شده را ثبت کرده‌است.

به گفته این نهاد، تقریباً مسئولیت همه حملات علیه هزاره‌ها را شاخه خراسان داعش به عهده گرفته‌است.

مطالب مرتبط