عمران خان: حل سیاسی بحران افغانستان دشوار است؛ طالبان با غنی مذاکره نمی‌کنند

عمران خان؛ نخست‌وزیر پاکستان می‌گوید که اگرچه او هنگام سفر هیات طالبان به پاکستانت تلاش کرده تا این گروه را برای شرکت در یک راه حل سیاسی در افغانستان متقاعد کند؛ اما گروه طالبان گفته است «شرط این است که تا زمانی که اشرف‌غنی آن‌جاست، ما (طالبان) با دولت افغانستان صحبت نمی‌کنیم.»blankبه گزارش رویترز، نخست‌وزیر پاکستان گفته‌است که گفتگوی صلح میان دولت و طالبان که غنی و دولت او را دست‌نشانده امریکا می‌دانند، ماه‌ها است که آغاز شده؛ اما هیچ پیشرفتی نداشته‌است.

نخست‌وزیر پاکستان به خبرنگاران خارجی در اسلام‌آباد گفته‌است که در حال حاضر، نمایندگان تعدادی از کشورها از جمله ایالات متحده در دوحه حضور دارند و تلاش می‌کنند در مورد تامین آتش‌بس در افغانستان با نمایندگان دولت و طالبان گفتگو کنند.

عمران خان افزوده که حل و فصل سیاسی بحران افغانستان در شرایط کنونی دشوار به نظر می‌رسد.

به گفته او، نیروهای امریکایی همچنان از حملات هوایی خود برای حمایت از نیروهای افغان در برابر پیش‌روی‌های طالبان استفاده می‌کنند؛ اما هنوز مشخص نیست که آیا این حمایت‌ها پس از تکمیل خروج نیروهای خارجی هم ادامه پیدا می‌کند یا خیر.

او همچنین گفته‌است که پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان اجازه نمی‌دهد که امریکا در خاک پاکستان پایگاه نظامی ایجاد کند.

عمران خان همچنین گفته‌است که امریکا پاکستان را تنها در حل بحران افغانستان مفید می‌داند. به گفته او، واشنگتن بر پاکستان فشار می‌آورد تا از نفوذ خود بر طالبان برای دستیابی به یک توافق صلح اجتناب‌ناپذیر استفاده کند؛ زیرا به باور او، گفتگوی صلح میان دولت و طالبان متوقف شده خشونت‌ها در حال افزایش است.

او افزوده‌است: «پاکستان فقط در زمینه حل و فصل این آشفتگی که پس از ۲۰ سال تلاش برای یافتن راه حل نظامی که امریکا در افغانستان در نظر داشت، مفید تلقی می‌شود.»

او گفته‌است که جنگ افغانستان راه حل نظامی ندارد و تنها راه آن گفتگو و رسیدن به یک توافق سیاسی است.

پیش از این هم عمران خان گفته‌بود که او بارها تاکید کرده‌است که مساله افغانستان راه حل نظامی ندارد؛ اما امریکا جنگ را تنها راه حل مشکل افغانستان دانسته و ۲۰ سال این روش را در پیش گرفت که موفقیتی به همراه نداشت.

مطالب مرتبط