طالبان باید مسئولیت حفظ جان شهروندان را به عهده گیرند

شهرزاد اکبر؛ رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید اکنون که نیروهای گروه طالبان کنترل شهر کابل را در دست گرفته‌است، این گروه باید مسئولیت حفظ جان شهروندان را نیز به عهده بگیرند.blankرییس کمیسیون حقوق بشر امروز دوشنبه، ۲۵ اسد در یک رشته توییتی گفته است که در هر وضعیتی حفظ جان و حریم خصوصی شهروندان مهم است.

خانم اکبر افزوده است: «مقامات و کارمندان حکومت، منسوبان نظامی که حالا مشمول جنگ نیستند، خبرنگاران، فعالان زن، مدافعان حقوق بشر، قاضیان و دادستان‌ها، افرادی که با نیروهای خارجی کار کرده‌اند، همه در ترس به‌سر می‌برند؛ چون با انکه غیرنظامی اند، این گروه‌ها قبلا مورد حمله‌ی طالبان قرار گرفته‌اند»

او از این گروه‌ها به عنوان سرمایه‌های افغانستان یاد کرده و افزوده است که تمام این گروه‌ها غیرنظامی‌اند باید هدف قرار نگیرند و محافظت شوند. به گفته او، دوام وضعیت وحشت‌بار به نفع افغانستان نیست و باید راه‌های مواصلاتی به میدان هوایی امن و قابل دسترس باشد تا افراد به خانواده‌های خود بپیوندند.

او همچنین از این روزها به عنوان تلخ‌ترین روزهای ۲۰ سال گذشته برای شهروندان کابل یاد کرده و گفته است: «زمین سخت و آسمان دور، مردم احساس از یادرفتگی، وحشت و اسارت دارند.»

او در ادامه گفته است: « همه‌ی افغان‌ها وطن خود را دوست دارند و در وضعیت صلح‌آمیز علاقمند و مایل به دیدار و برگشتند. یکی از اولین نشانه‌های نظم و امنیت این است که شهروندان، زنان و مردان، بدون ترس گشت‌وگذار کنند و به میدان و یا هر محل دیگر دسترسی داشته باشند.»

این در حالی‌است که روز گذشته پس از بیرون شدن اشرف غنی از کشور  نیروهای طالبان وارد شهر کابل شدند که این وضعیت باعث وحشت مردم شده است.

مطالب مرتبط