رهبر طالبان خواستار حمایت مردم از حکومت جدید شد؛ رهبران جهان: نگرانیم

ملا هبت‌الله آخند‌زاده؛ رهبر تحریک طالبان در پیامی گفته‌است که افغانستان خانه مشترک تمام مردم است و نیاز است برای ساختن افغانستان مردم نیز از دولت موقت حمایت کنند. در همین حال، واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و اغلب رهبران جهان، از ترکیب کابینه طالبان ابراز نگرانی کرده و گفته‌‌اند که وضعیت را از نزدیک دنبال می‌کنند.blankرهبر طالبان در تازه‌ترین پیام خود پس از اعلام کابینه دولت موقت آن گروه، گفته‌است که به زودی کار دولت موقت آغاز می‌شود و این حکومت در جهت اجرای احکام اسلامی و قوانین شرعی، تامین منافع ملی، امنیت و رفاه کشور به خوبی کار خواهد کرد.

او افزوده‌است که امور حکومت‌داری با توجه به قوانین شرعی تنظیم خواهد شد. به گفته او، طالبان خواستار یک افغانستان مرفه و آرام است.

این در حالی است که طالبان به تازگی یک اداره حکومتی جدید را اعلام کرده‌‌اند که در راس آن محمد حسن آخوند قرار دارد و تمامی اعضای آن را طالبان و متحدان آن گروه تشکیل می‌دهند.

بر بنیاد اعلام ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان، محمد حسن آخوند به عنوان «رییس‌الوزرا»، عبدالغنی برادر به عنوان معاون اول و عبدالسلام حنفی به عنوان معاون دوم وی تعیین شده‌اند.

ترکیب کابینه طالبان، واکنش‌های گسترده‌ای را برانگیخته‌است. از جمله رحمت‌الله نبیل؛ رییس پیشین امنیت ملی گفته‌است که کابینه طالبان، شبیه مدرسه حقانیه پاکستان است.

گزارش‌هایی وجود دارد که کابینه طالبان قرار است روز شنبه، ۲۰ سنبله/ ۱۱ سپتامر مراسم تحلیف برگزار کند. روزی که مصادف با حملات القاعده بر مرکز تجارت جهانی در امریکا در سال ۲۰۰۱ می‌باشد.

گفته شده‌است ملا عبدالغنی برادر که معاون نخست‌وزیر انتخاب شده، قرار است برای دعوت شماری از کشورها در این مراسم به قطر سفر کند.

واکنش اردوغان
در همین حال، رجب طیب اردوغان؛ رییس جمهوری ترکیه در واکنش به کابینه تشکیل‌شده دولت طالبان گفته‌است که نمی‌داند کار دولت جدید طالبان چقدر طول خواهد کشید؛ اما آن کشور روند فعلی را زیر نظر دارد.

رییس جمهوری ترکیه روز سه شنبه، ۱۶ سنبله گفته‌است که هرچند کابینه جدید طالبان اعلام شده؛ اما «به سختی می‌توان آن را دایمی خواند».

آقای اردوغان گفته‌است که روند کنونی در افغانستان را به گونه دقیق پی‌گیری می‌کند. او ابراز امیدواری کرد که این کار صلح در افغانستان را به همراه داشته‌باشد.

پیش‌تر، مولود چاووش اوغلو؛ وزیر خارجه ترکیه نیز گفته‌بود که جامعه جهانی نباید در به رسمیت شناختن طالبان عجله کند.blankآمادگی چین برای ارتباط با طالبان
در این میان، دولت چین اعلام حکومت جدید طالبان را یک گام ضروری در بازسازی افغانستان عنوان کرده و گفته‌ که آماده است با رهبران دولت جدید طالبان در افغانستان ارتباط برقرار کند.

وانگ ون بین؛ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک نشست خبری گفته‌است که طالبان افراد رده بالای داخلی خود به شمول یکی از همکاران مؤسس «گروه تروریستی اسلامگرا» را به عنوان نخست‌وزیر و یک فرد تحت تعقیب در فهرست تروریزم ایالات متحده را هم به عنوان وزیر داخله برای تکمیل پست‌های برتر در دولت جدید افغانستان انتخاب کرده‌است.

وانگ ون بین گفته‌است که چین به حاکمیت ، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان احترام می‌گذارد.

او افزوده‌است: «ما امیدواریم که مقامات جدید افغانستان به طور گسترده به مردم از هر نژاد و جناح گوش دهند تا به خواسته‌های مردم خود و انتظارات جامعه بین‌المللی برسند.»

ابراز نگرانی آلمان
در همین حال، هایکو ماس؛ وزیر خارجه آلمان، امروز چهارشنبه، ۱۷ سنبله از ترکیب دولت موقت از سوی طالبان ابراز نگرانی کرده و گفته‌است که در این فهرست، رهبران جنبش شبه نظامیان اسلام‌گرا جای گرفته‌اند.

هایکو ماس افزوده‌است که قدرت‌های جهانی به طالبان گفته‌اند که باید دولتی فراگیر داشته‌باشند که تعهدات خود برای رویکرد سازش‌گرانه‌تر در افغانستان را به کار گیرند.

او همچنین گفته‌است: «اعلام دولت انتقالی بدون مشارکت گروه‌های دیگر و خشونت دیروز علیه تظاهرکنندگان و روزنامه‌نگاران در کابل نشانه‌ای برای خوش‌بینی نیست.»

این در حالی است که امریکا گفته نسبت به ترکیب دولت جدید طالبان، نگران است؛ اما آن را براساس عملکردش مورد قضاوت قرار خواهد داد.

یک مقام پاکستانی هم گفته‌است که هنوز درباره به رسمیت‌شناختن دولت جدید طالبان، زود است.

در همین حال، امام‌علی رحمان؛ رییس جمهوری تاجیکستان، خواستار واکنش فوری جامعه بین‌المللی در قبال تحولات افغانستان شده و نسبت به سکوت غیرقابل درک سازمان‌ها و قدرت‌های بین‌المللی در این باره هشدار داده‌است.

او از جمله از تاثیر منفی وضعیت بحرانی افغانستان بر آسیای میانه، ابراز نگرانی کرده‌است.

مطالب مرتبط