ایران روزانه ۲ هزار پناهجوی افغان را از مرز «دوغارون» اخراج می‌کند

مقام‌های ایرانی اعلام کرده‌اند که روزانه حد اقل دو هزار پناهجوی افغان را از مرز دوغارون واقع در منطقه مرزی «تایباد» اخراج کرده و به افغانستان می‌فرستند.blank

محمدتقی هاشمی؛ مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی ولایت خراسان رضوی ایران که با افغانستان مرز مشترک دارد، به خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) گفته که روزانه دست‌کم دو هزار افغانستانی که به طرق غیرقانونی وارد خاک ایران شده‌اند، از مرز دوغارون شهرستان تایباد در شرق این کشور طرد و به کشورشان بازگردانده می‌شوند.

وی افزوده که اکنون اتباع افغانستانی در حدود ۱۵ ولایت ایران حضور دارند که به واسطه فاصله این ولایات با خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان، اتباع غیرمجاز دستگیر شده و در ۹ ولایت برای طرد به مرز دوغارون خراسان رضوی منتقل می‌شوند.

به گفته او اتباع غیرمجاز دستگیرشده در شش ولایت دیگر ایران نیز از مرز سیستان و بلوچستان به افغانستان اخراج می‌شوند. او گفته که قوه قضاییه ایران حکم به اخراج پناهجویان افغان داده‌است.

این مقام ایرانی افزوده که برخی اتباع افغانستان با رضایت خود به اردوگاه‌ها مراجعه می‌کنند و خواستار اخراج خود به افغانستان می‌شوند.

وی اضافه کرده که علاوه بر این، روزانه ۵۰۰ تا ۸۰۰ شهروند افغانستان «متجاوزان مرزی» هستند که توسط نیروهای مرزی ایران بازداشت می‌شوند و پس از طی مراحل قانونی به افغانستان بازگردانده می‌شوند. او تعریفی از «متجاوزان مرزی» ارائه نداده‌است.

پیش از حاکمیت طالبان بر افغانستان هزاران شهروند افغانستان به منظور یافتن فرصت‌های کاری به ایران و دیگر کشورها از طریق ایران مهاجرت می‌کردند؛ اما با حاکمیت طالبان کسانی که خواستار خروج از کشور اند چندین برابر بیش‌تر شده‌است.

ایران یکی از کشورهایی است که پناهجویان افغان در آن مورد آزار و اذیت و حتی شکنجه نیروهای نظامی قرار می‌گیرند و پس از آن اخراج می‌شوند. سال گذشته بیش از ۵۰ پناهجوی افغان که قصد داشتند به ایران بروند در نزدیکی مرز از سوی نیروهای ایرانی بازداشت شده و به دریای هریرود پرتاب شدند که در نتیجه ۲۵ تن آنان جان باختند.

شلیک پولیس ایران بر موتر حامل پناهجویان افغان از دیگر رویدادهای دلخراش علیه آن‌ها در ایران بود که در نتیجه آن دست‌کم ۱۳ تن به طرز فجیعی کشته و زخمی شدند.

دو رویداد مورد اشاره، واکنش‌های گسترده‌ای را برانگیخت.

مطالب مرتبط