ناامنی غذایی در افغانستان؛ یک میلیون کودک در خطر مرگ اند

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) و برنامه جهانی غذا بار دیگر برای «حفظ جان مردم افغانستان» خواستار کمک عاجل شده و هشدار داده‌اند که دست‌کم یک میلیون کودک افغان به دلیل سوء تغذیه حاد و بدون درمان فوری در معرض خطر مرگ هستند.blankیونیسف در گزارشی که روز سه شنبه (۱۳ میزان) منتشر کرده، گفته‌است که زنگ خطر وضعیت سوء تغذیه و ناامنی غذایی در افغانستان به صدا درآمده‌است.

به گفته این نهاد ۱۴ میلیون نفر در افغانستان با ناامنی شدید غذایی روبه‌رو هستند و ممکن است ۳٫۲ میلیون کودک زیر پنج سال تا پایان سال از سوء تغذیه حاد رنج ببرند. در گزارش یونیسف آمده‌است که دست‌کم یک میلیون نفر از این کودکان به دلیل سوء تغذیه حاد و بدون درمان فوری در معرض خطر مرگ هستند.

در گزارش یونیسف به نقل از جهان بی ‌بی؛ مادر یک دختر ۱۸ ماهه که به دلیل سوء تغذیه شدید در شفاخانه هرات تحت درمان است، آمده که او غذا برای خوردن نداشت و نمی‌توانست دخترش را شیر دهد. جهان بی بی گفته‌است: «ما در خانه غذا نداریم. ما همه‌چیز را برای خرید غذا می‌فروشیم؛ اما من به سختی چیزی می‌خورم. من ضعیف هستم و برای نوزادم شیر ندارم.»

هرو لودوویک دی لیس؛ نماینده یونیسف در افغانستان گفته‌است سلامت تغذیه مادران و کودکان در افغانستان روز به روز بدتر می‌شود.

او افزوده‌است: «کودکان در حال مریض‌شدن هستند و خانواده‌های آنان کمتر و کمتر قادر به دریافت درمان مورد نیازشان اند. شیوع سریع سرخک و اسهال آبکی حاد فقط وضعیت را تشدید می‌کند.»

بر اساس نظرسنجی سازمان جهانی غذا ۹۵ درصد از خانوارها در افغانستان از غذای کافی استفاده نمی‌کنند؛ بزرگ‌سالان کمتر غذا می‌خورند و وعده‌های غذایی را کنار می‌گذارند تا فرزندان‌شان بتوانند بیش‌تر بخورند.

مری الن مک گروتی؛ نماینده برنامه جهانی غذا در افغانستان گفته‌است: «ما نگرانی‌های زیادی در مورد تصمیمات ناامیدکننده‌ای داریم که خانواده‌ها مجبور به انجام آن می‌شوند.»

او تاکید کرده که جامعه بین‌المللی باید وجوهی را که هفته‌ها پیش متعهد شده‌بود، پرداخت کند، در غیر این صورت تأثیر آن غیرقابل برگشت خواهد بود.

اخیرا سازمان ملل متحد گفته‌بود با وجود آن‌که کشورهای جهان پرداخت بیش از یک میلیارد دالر کمک به افغانستان را وعده داده‌اند؛ اما فقط ۱۳۵ میلیون دالر از این کمک‌ها تاکنون پرداخت شده‌است.

این سازمان در بیانیه‌ای با انتقاد از پرداخت نشدن کمک‌ها به افغانستان از کشورهای کمک‌کننده خواست هرچه زودتر کمک‌های خود را پرداخت کنند تا تأمین نیازهای فوری بشردوستانه مردم در افغانستان به نتیجه برسد.

پس از سقوط افغانستان به دست طالبان، اقتصاد کشور رو به فروپاشی خوانده شده‌است و نیز دامنه فقر و ناداری رو به گسترش است. سازمان ملل در ماه گذشته میلادی نشستی را برای کمک‌رسانی به افغانستان برگزار کرد و در آن کشورهای جهان وعده کمک ۱٫۲ میلیارد دالری را دادند.

مطالب مرتبط