وزارت معارف: مکاتب دخترانه به‌زودی گشایش می‌یابد؛ اما با حجاب اسلامی و بدون معلم مرد

نورالله منیر؛ سرپرست وزارت معارف طالبان در مورد شرایط گشایش مکاتب دخترانه توضیح داده و گفته‌است که دختران با حجاب اسلامی به مکتب خواهند رفت و برای آنها صنف‌های جداگانه در نظر گرفته می‌شود. به گفته او، آموزگاران مرد حق اجازه تدریس برای دختران بزرگتر را ندارند و همچنین زنان نمی‌توانند در مکاتب پسرانه تدریس کنند.blankاو این توضیحات را به معاون اجرایی یونیسف یا نهاد حمایت از کودکان سازمان ملل ارائه کرده‌است.

طبق اعلامیه وزارت معارف که امروز (چهارشنبه،۱۴ میزان) منتشر شد، نورالله منیر با عمر عبدی؛ معاون اجرایی یونیسف در کابل دیدار کرده‌است.

در این دیدار معاون اجرایی یونیسف در مورد وضعیت کودکان در افغانستان صحبت کرده گفته است: «ما در سه بخش صحت، تعلیم و حمایت از کودکان کار می‌کنیم.»

عبدی گفته یونیسف می‌خواهد همکاری «خوب» با طالبان داشته باشد.

معاون اجرایی یونیسف گفته برآورد این نهاد این است که در حال حاضر یک سوم کودکان در افغانستان به مکتب دسترسی ندارند و «تعداد کمی که دسترسی دارند شرایط مناسب آموزشی برای شان مهیا نگردیده‌است».

وی افزوده‌است: «ما می‌خواهیم از طرح شما که به اساس آن برای دختران اجازه رفتن به مکتب داده خواهد شد مطلع شویم.»

سرپرست وزارت معارف طالبان در این مورد که دختران چگونه و با کدام‌شرایط به مکتب بروند گرفته‌است: «دختران با حجاب اسلامی به مکتب خواهند رفت، برای دختران صنف‌های جداگانه در نظر گرفته می‌شود و یا در زمان‌های مختلف به مکاتب خواهند رفت…برای دختران بزرگتر معلم مرد و برای پسرهای بزرگتر معلم زن وجود نخواهد داشت.»

منیر در این راستا افزوده‌است که طالبان «هرگز» با تعلیم دختران مخالف نیستند.

به گفته او روی طرحی برای ایجاد محیط سالم و ایمن برای دختران که در مطابقت به دین اسلام باشد کار جریان دارد و این طرح به‌زودی تکمیل و مکاتب دخترانه بازگشایی می‌شوند.

او به معاون اجرایی نهاد یونیسف گفته‌است «این یک حقیقت است که هر کشوری حق دارد بر اساس اعتقادات و فرهنگ خود زندگی کند و ما نیر به تلاش‌های خود برای بهبود وضعیت و رفاه هموطنان خود ادامه می‌دهیم».

نورالله منیر افزوده‌است که بدون شک مشکلاتی وجود دارد، اما این مشکلات از دولت قبلی به میراث مانده‌است.

او تصریح کرده‌است که خدمات آموزشی در دولت قبل در تمام کشور وجود نداشت، اما اکنون در سرتاسر کشور روند آموزشی به طور عادی به پیش می‌رود.

او گفته است: «شکی نیست که روند آموزش در کابل نسبتاً خوب بود زیرا توجه تمام قدرت‌های جهان بر کابل متمرکز بود.»

حدود بیست روز قبل، طالبان دستور بازگشایی مکاتب را صادر کردند؛ اما تنها دانش‌آموزان پسر و استادان مرد و همچنین دختران دانش‌آموز مکاتب ابتدایی را به مکتب فراخواندند.

این تصمیم اعتراضات گسترده‌ای را در پی داشت و معترضان تصمیم طالبان را ممانعت از آموزش دختران تلقی کردند.

در دوران حکومت قبلی طالبان زنان از آموزش و کار محروم بودند.

مطالب مرتبط