حملات داعش بر مساجد شیعیان؛ طالبان: امنیت مساجد را می‌گیریم

گروه داعش در هفته‌های اخیر حملات خود را بر مساجد شیعیان را افزایش داده‌است. این گروه که یکی از دلایل عمده حضور آن در افغانستان مبارزه و مخالفت در برابر مذهب شیعه خوانده می‌شود، تلاش می‌کند بر اساس یکی از مؤلفه‌های مهم در تشکیل آن برای نابودی پیروان شیعه مبارزه کرده و آرمان خود را این‌گونه دنبال کند. تنها در دو هفته اخیر، گروه داعش دو حمله مرگبار را بر مساجد شیعیان در ولایات قندوز و قندهار انجام داد که در نتیجه این حملات ده‌ها نمازگزار شیعه جان باخته و ده‌ها تن دیگر نیز زخمی شده‌اند. آگاهان معتقد اند که با توجه به موجودیت درصد معینی از پیروان مذهب شیعه در افغانستان، داعش بر اساس اهدافی که دارد به حملات خود در برابر شیعیان ادامه خواهد داد.blankبا دومین حمله مرگبار روز جمعه، ۲۳ میزان بر مسجد «امام‌بارگاه فاطمیه» در مربوطات حوزه‌ اول امنیتی شهر قندهار، مقامات حکومت طالبان اعلام کردند که بعد از این خودشان امنیت مساجد شیعیان را تامین خواهند کرد. در حالی که پیش از این، امنیت مساجد توسط محافظان داوطلب از میان مردم گرفته می‌شد.

به گفته مقامات طالبان، این واحدهای داوطلب برای حفاظت از مساجد شیعیان که مجوز حمل سلاح را داشتند، موفق به تامین امنیت مساجد نشده‌اند.

سعید خوستی؛ سخنگوی وزارت داخله «امارت اسلامی» در گفتگو با افق می‌گوید یک پلان خاص برای تامین امنیت مساجد «اقلیت‌های مذهبی» روی دست گرفته شده‌است. به گفته او، حکومت تلاش دارد تا نواقص و خلأهای امنیتی را در این زمینه رفع کند تا از مشکلات در آینده جلوگیری شود.

جمع‌آوری سلاح‌ به دلیل عدم دریافت معاش
برخی از محافظان مساجد می‌گویند که سلاح‌های آن‌ها توسط هیات امنای مسجد جمع‌آوری شده‌است. حنیف؛ محافظ یکی از مساجد در غرب کابل می‌گوید که این سلاح‌ها بعد از جمع‌آوری به حکومت طالبان تسلیم داده شده‌است.

اما یکی از ملاامامان مساجد در گفتگو با افق گفت که تنها سلاح مساجد مربوط به حوزه‌های ۱۳ و ۱۸ در دشت برچی جمع‌آوری و به ریاست استخبارات حکومت طالبان تحویل داده شده‌است. او افزود که این اقدام به درخواست محافظان مساجد به دلیل نرسیدن معاش به آن‌ها صورت گرفته‌است.

یک ملا امام دیگر که نخواست نام‌اش گرفته شود نیز گفت که حکومت طالبان طی مکتوبی از مسئولان مساجد خواسته‌است که سلاح‌های دست داشته‌شان را نزد خودشان نگه دارند تا در موقع ضرورت از آن سلاح‌ها تنها برای تامین امنیت داخل مساجد و تکیه‌خانه‌ها استفاده کنند. او تاکید می‌کند که سلاح‌هایی که از برخی از مساجد جمع‌آوری شده، به درخواست حکومت طالبان نه؛ بلکه بر اساس درخواست محافظان بوده‌است. محافظانی که به گفته او، به دلیل نگرفتن چند ماه معاش از حکومت پیشین و کنونی تصمیم به تحویل سلاح‌های مربوط به حکومت گرفته‌اند.

اسحاق؛ محافظ یکی از مساجد نیز می‌گوید که او پنج ماه است که معاش دریافت نکرده‌است. به گفته او، حکومت پیشین به دلیل داوطلبی او برای محافظت از مسجد ماهانه ۶ هزار افغانی می‌داد که چهار ماه آن نزد حکومت پیشین مانده و از زمانی که حکومت طالبان روی کار آمده، مشخص نیست که این معاش برای آن‌ها پرداخت می‌شود یا خیر.

سعید خوستی؛ سخنگوی وزارت امور داخله حکومت طالبان اما می‌گوید که امنیت مساجد توسط نیروهای «امارت اسلامی» تامین می‌شود.

چگونگی تامین امنیت مساجد
سعید خوستی؛ سخنگوی وزارت امور داخله حکومت طالبان می‌گوید که برای تامین امنیت مساجد «اقلیت‌های مذهبی» برنامه‌های خاصی روی دست است و حکومت تامین امنیت این مساجد را از مسئولیت‌های جدی خود می‌داند.

سخنگوی وزارت امور داخله طالبان مشکل در تامین امنیت مساجد را در پلان ناکام گذشته ربط می‌دهد و می‌گوید که حکومت تلاش دارد تا خلأها و نواقص امنیتی را رفع کند تا در آینده مساجد با مشکلات امنیتی مواجه نشوند.

آقای خوستی همچنین می‌گوید: «در حال حاضر مشکلات معاش نیست؛ بلکه بیش‌تر مشکل تشکیلات است که ما از تمام بخش‌ها و ادارات مربوطه لیست تشکیلات را خواستیم تا هنوز این لیست ترتیب نشده‌است.»

او گفت که حکومت طالبان با تدابیر جدی امنیت مساجد را تامین خواهد کرد. به گفته او، حکومت طالبان در این زمینه بودجه‌ای را نیز اختصاص داده‌است.

این در حالی است که امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت خارجه طالبان اخیرا در گفتگویی اختصاصی با خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت که حکومت طالبان امنیت را در کشور تضمین کرده‌است؛ اما از نظر او، تامین امنیت تمام مساجد و جاده‌ها در برابر حملات داعش، کار آسانی نخواهد بود.

وزیر خارجه طالبان گفته است که امنیت در کشور وجود دارد اما گروه داعش در جاده‌ها و مساجد حمله می‌کنند، « قبول خواهید کرد که تامین امنیت تمام مساجد و جاده‌ها کار آسانی نیست.»

او همچنین گفته‌است که به رسمیت‌نشناختن دولت طالبان به نفع گروه داعش است. به گفته متقی، فشارهای بین‌المللی که بر دولت طالبان وارد می‌شود به نفع داعش تمام می‌شود.

خطر داعش و گسترش آن به شمال
به تازگی، ولادیمیر پوتین؛ رییس جمهور روسیه، از «تجمع آشکار گروه‌های افراطی و تروریستی» در نزدیکی مرزهای کشورهای آسیای میانه ابراز نگرانی کرده و گفته‌است که گروه‌های مثل داعش، جنبش اسلامی ازبکستان، جماعت انصارالله، القاعده و گروه‌های دیگر در نزدیکی مرزهای کشورهای آسیای میانه تجمع کرده‌اند.

رییس جمهور روسیه که اخیرا در جلسه شورای سران کشورهای مستقل مشترک‌المنافع‌ از طریق ویدیوکنفرانس صحبت می‌کرد، گفت: «براساس برآورد ما افراد گروه داعش تنها در شمال افغانستان ۲۰۰۰ نفر هستند. رهبران آن‌ها قصد دارند نفوذ خود را به کشورهای آسیای میانه و مناطق روسیه گسترش دهند.»

به گفته او، داعش قصد دارد با وارد شدن به آسیای میانه، به درگیری‌های میان قومی و نفرت‌های مذهبی دامن بزند.

آگاهان سیاسی نیز از گسترش گروه داعش در شمال کشور و راه‌اندازی حملات این گروه در همکاری با گروه‌های تروریستی دیگر علیه حکومت طالبان و مردم ابراز نگرانی می‌کنند.

محمود حیدری؛ استاد دانشگاه و آگاه سیاسی می‌گوید نیاز است در شرایط کنونی طالبان وضعیت را به درستی مدیریت کنند، در غیر آن صورت، احتمال دارد گروه‌های تروریستی در مرزهای افغانستان در همکاری با داعش در برابر طالبان قرار گیرند و افغانستان را در وضعیت دشواری قرار دهند.

او می‌گوید که آینده امنیتی خطرناکی برای افغانستان متصور است؛ زیرا به باور او، امکان دارد گروه‌های تروریستی در مرزهای افغانستان به شمول اویغورها و تحریک اسلامی ازبکستان با گروهی مثل داعش برنامه هماهنگ تروریستی و جنگ را در افغانستان آغاز کنند. او تاکید می‌کند که آغاز جنگ این گروه‌ها که معمولا دست‌های کشورهای خارجی روی آن کار می‌کند، شرایط دشواری را در کشور رقم خواهد زد.

با این حال به نظر می‌رسد هنوز افغانستان محل درگیری‌ها، تضادها و تعارض منافع قدرت‌های بزرگ جهان است و جنگ همچنان ادامه خواهد یافت.

مطالب مرتبط