فضاپیمای روسی با ۲.۵ تن محموله راهی فضا شد

فضاپیمای پروگرس. ام. اس-۱۸ روسی حامل ۲.۵ تن محموله برای خدمه ایستگاه فضایی بین المللی از پایگاه فضایی بایکانور روسیه در قزاقستان به فضا پرتاب شد.blankشرکت فضایی دولتی روس کوسموس روسیه در بیانیه‌ای گفته فضاپیمای باری پروگرس. ام. اس-۱۸ با یک موشک سایوز-۲.۱ ای به فضا پرتاب شد.

۹ دقیقه پس از پرتاب، فضاپیمای باری از موشک جدا شد و به سوی ایستگاه فضایی بین المللی در حرکت است و قرار می باشد ساعت ۴ و ۳۴ دقیقه بامداد فردا جمعه به این مرکز فضایی ملحق شود.

بر روی بدنه فضاپیمای باری، نماد هشتصدمین سالگرد تاسیس شهر نیژنی نووگراد روسیه و نمادی از هنر خوخلوما که خاستگاه آن از این شهر است و نیز نماد یکصد و هشتادمین سال تاسیس اسبربانک (بزرگترین بانک روسیه) نقش بسته است.

فضاپیما حامل ۲.۵ تن بار از جمله ۴۷۰ کیلوگرم سوخت، ۴۳۰ کیلوگرم (لیتر) آب آشامیدنی و یکهزار و ۵۰۹ کیلوگرم تجهیزات و دستگاهها است.

خوخلوما نام روستایی در نزدیکی شهر نیژنی نووگورود است که ظروف غذاخوری پرطرفدار روسی را تولید می‌کند و هنرمندان روسیه ورژن‌های مدرن از این ظروف را خلق کرده و عرضه می‌کنند.

این ظروف هنرمندانه با نقوش گل‌دار ظریف و با رنگ‌های شاد رنگ‌آمیزی شده‌اند و از سوغاتی ها معروف روسیه محسوب می شوند.

ایستگاه فضایی بین المللی، یک آزمایشگاه فضایی به ارزش حدود یکصد میلیارد دلار است که در آن انواع آزمایش‌ها در شرایط فضا و بی وزنی توسط چند کشور از جمله روسیه، آمریکا و ژاپن و آژانس فضایی اروپا انجام می‌گیرد.

مطالب مرتبط