گرسنگی در افغانستان؛ سازمان ملل: برای کمک‌رسانی پول کافی نداریم

سازمان ملل متحد گفته‌است که برای کمک‌رسانی به نیازمندان در افغانستان پول کافی در اختیار ندارد، از این‌رو برای انتقال پول نیاز به راه‌حل سیاسی فوری است‌.blankیک مقام ارشد سازمان ملل که نخواسته نامش در این خبر ذکر شود به خبرگزاری رویترز گفته که این سازمان نمی‌تواند برای کمک‌های بشردوستانه پول نقد کافی را وارد افغانستان کند.

به گفته این مقام، انتقال دالر امریکایی پس از سقوط دولت متوقف شده‌است.

این مقام سازمان ملل گفته که یکی از گزینه‌های پیشنهادی برای انتقال پول، استفاده از بانک بین‌المللی افغانستان است.

در همین حال انتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد، از صندوق بین‌المللی پول خواسته است که در مورد معافیت‌ها برای انتقال پول به افغانستان به توافق برسد.

صندوق بین‌المللی پول یا IMF انتقال ۴۵۰ میلیون دالر را که قرار بود به حکومت افغانستان بسپارد، پس از تسلط طالبان به حالت تعلیق در آورده‌است.

همچنین با سقوط دولت، نزدیک به ۱۰ میلیارد دالر پول نقد بانک مرکزی افغانستان در خارج از کشور توسط امریکا منجمد شد. وزارت مالیه ایالات متحده گفته است که هیچ برنامه‌ای برای آزادسازی این پول وجود ندارد.

این در حالی است که برنامه جهانی غذای سازمان ملل (WFP) درباره وقوع بحران انسانی ناشی از فقر و گرسنگی در افغانستان در زمستان پیش‌رو هشدار داده و گفته‌است که این سازمان در حال شمارش معکوس برای وقوع فاجعه است.

دیوید بیزلی؛ مدیر اجرایی این نهاد گفته که در صورت عدم اقدام فوری، میلیون‌ها شهروند افغانستان در زمستان پیش رو با گرسنگی روبه رو خواهند شد.

به گفته او حدود ۲۳ میلیون نفر در افغانستان ممکن است امنیت غذایی نداشته باشند و نیز ۳.۲ میلیون کودک تحت تهدید جدی سوء تغذیه حاد قرار دارند.

این مقام ارشد برنامه جهانی غذا افزوده‌است: «افغانستان اکنون اگر بدترین نباشد، یکی از کشورهایی است که با بدترین بحران بشری روبه‌رو هستند. ما در حال شمارش معکوس برای رخ‌دادن یک فاجعه هستیم.»

مطالب مرتبط