تعویق سفر فضانوردان ناسا به کره ماه تا ۴ سال دیگر

سازمان ملی هوانوردی و فضای امریکا (ناسا) اعلام کرد که ماموریت فضایی جدید برای اعزام فضانوردان به کره ماه حداقل تا سال ۲۰۲۵ به تاخیر افتاده است.blank

پیشتر دولت امریکا اعلام کرده بود که تا سال ۲۰۲۴ گروه دیگری از فضانوردان این کشور حدود نیم قرن بعد از آخرین سفر به ماه روی این سیاره فرود خواهند آمد.

بیل نلسون؛ مدیر ناسا همزمان با اعلام تعویق سفر فضانوردان گفت کنگره امریکا بودجه کافی برای ساخت سامانه فرود ماموریت «آرتمیس» به کره ماه را تامین نکرده و تکمیل کپسول فضایی «اوریون» برای حمل فضانوردان نیز نیازمند بودجه بیشتری است.

علاوه بر این، شکایت شرکت موشک سازی «بلو اوریجین» که مالک آن جف بزوس است چندین ماه کار روی سامانه فرود فضاپیما را که توسط شرکت «اسپیس اکس» متعلق به ایلان ماسک ساخته می‌شود، متوقف کرده است.

مقامات ناسا می‌گویند که قبل از سفر مجدد فضانوردان به ماه، فناوری‌های مربوط به ساخت لباس‌های فضایی جدید نیز باید تکمیل شود.

با این همه، ناسا کماکان در نظر دارد که اولین پرتاب آزمایشی موشک حامل فضاپیما همراه با کپسول فضایی «اوریون» را در ماه فبروری و بدون سرنشین انجام دهد. اولین پرواز با سرنشین ماموریت «آرتمیس» ممکن است در سال ۲۰۲۴ آغاز شود ولی فرود بر سطح کره ماه زودتر از سال ۲۰۲۵ عملی نخواهد بود.

بیل نلسون در بخش دیگری از نشست خبری خود گفت: «سامانه فرود انسان بر سطح کره ماه بخش بسیار مهمی از این ماموریت است که هدف آن انتقال اولین فضانورد زن و اولین فضانورد غیرسفیدپوست به این سیاره است. ناسا به احیای موقعیت امریکا در جهان متعهد است.»

او همچنین با اشاره به طرح‌های فضایی بلندپروازانه چین هشدار داد که آن کشور ممکن است در سفرهای اکتشافی به کره ماه از امریکا سبقت بگیرد.

آخرین سفر فضانوردان امریکایی به کره ماه ماموریت «آپولو ۱۷» بود که در سال ۱۹۷۲ انجام شد. تاکنون دوازده فضانورد امریکایی روی سطح ماه فرود آمده‌اند.

مطالب مرتبط