هشدار فرمانده ارتش بریتانیا درباره خطر رویارویی نظامی غرب با روسیه

سِر نیک کارتر؛ فرمانده کل ارتش بریتانیا می‌گوید، غرب در خطر تقابل نظامی مستقیم با روسیه قرار دارد.blankبه گزارش خبرگزاری رویترز او افزوده‌است که هم‌اکنون بالاترین خطر تقابل نظامی میان غرب و روسیه پس از جنگ سرد وجود دارد و راه‌های معمول دیپلماتیک نیز دیگر جواب نمی‌دهد.

کارتر گفته‌است: “در دنیای چند قطبی کنونی که دولت‌ها اهداف و چشم‌اندازهای متفاوتی دارند، ریسک تقابل نظامی نیز افزایش یافته است؛ من گمان می‌کنم باید خیلی مراقب بود که ماهیت برخی سیاست‌های ما، منجر به فهم و محاسبه اشتباه و در نهایت درگیری نظامی نشود.”

پس از آنکه اتحادیه اروپا بلاروس را به مدیریت بحران انسانی مرتبط با پناهجویان در مرز مشترک خود با پولند متهم کرد، تنش در هفته‌های اخیر در شرق اروپا شدت یافته است؛ مناقشه ای که روسیه و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را تهدید می‌کند.

ولادیمیر پوتین؛ رییس جمهوری روسیه اعلام کرد رزمایش‌های برنامه ریزی نشده ناتو در دریای سیاه، چالشی جدی برای مسکو ایجاد می کند و روسیه هیچ ارتباطی به بحران ایجاد شده در مرز بلاروس ندارد.

در همین حال، کارتر گفت که رقبای مستبد مایلند از هر ابزاری که در اختیار دارند همچون پناهجویان، افزایش قیمت سوخت، نیروهای نیابتی یا حملات سایبری استفاده کنند و در واقع ماهیت جنگ تغییر کرده است.

وی یادآور شد که پس از جهان دو قطبی جنگ سرد و جهان تک قطبی تسلط امریکا، دیپلمات‌ها اکنون با جهان چند قطبی پیچیده تری روبه رو هستند و ابزارها و سازوکارهای دیپلماتیک سنتی جنگ سرد دیگر در دسترس نیست.

مطالب مرتبط