شبیه‌سازی نقاشی دیواری کنار بودای بامیان توسط محققان جاپانی

محققان جاپانی، نقاشی‌ها دیواری در کنار تندیس‌های بودا در بامیان که توسط طالبان تخریب شد، با استفاده از تکنیک‌های سنتی و دیجیتالی، شبیه‌سازی کرده‌اند.blank به گزارش خبرگزاری فرانسه، آنان امیدوارند که چنین کاری “روح” این اثر تاریخی را برای نسل‌های آینده حفظ خواهد کرد.

در سال ۲۰۰۱ وقتی طالبان با مواد انفجاری بوداهای بزرگ بامیان را ویران کردند، حتا قطعه‌ای هم از نقاشی‌های رنگی مربوط به قرن هفتم در مغاره‌های آن باقی نماند.

اما تنها چند هفته پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان یک کپی دقیق این نقاشی که حاصل سه سال تلاش هنرمندان برای بازتولید است، در موزیم در توکیو در ماه سپتامبر و اکتبر به نمایش گذاشته شد.

نقاشی دیواری روی سقف غاری در نزدیکی مجسمه‌های معروف، ‘بودیساتوا ‘ آبی رنگ یا شخصی را که در مسیر تبدیل شدن به بودا بود، به تصویر می‌کشید.

جاپان برای سال‌ها یکی از کمک‌کنندگان اصلی به افغانستان بوده است و از مدت‌ها در حفاظت از میراث‌های فرهنگی در بامیان مشارکت داشته است.

بامیان از چهارراه‌های‌ تمدن‌های باستانی است که یکی از زادگاه‌های بودیسم جاپان محسوب می‌شود.

این تیم از ۱۰۰ عکس گرفته شده توسط باستان‌شناسان جاپانی از این نقاشی دیواری قبل از منهدم شدن آن، استفاده کردند تا یک مدل کامپیوتری از سطح این نقاشی با پردازش دیجیتال بسازند.

آنها سپس این داده‌ها را به دستگاهی وارد کردند که شکل دقیق آن را در یک بلوک پلی استایرن حک کرد.

برای تکمیل این نسخه کپی‌برداری‌شده، نقاشان یک رنگ سنتی را با مقداری لاجورد، چیزی مشابه به رنگ مورد استفاده برای نقاشی دیواری اصلی ترکیب کردند.

طالبان در یازده مارچ سال ۲۰۰۱ دو مجسمه بزرگ بودا را در ولایت بامیان افغانستان منفجر کردند.

صلصال با ارتفاع ۵۳ متر و شهمامه با ارتفاع ۳۵ متر، در میان سال‌های ۳۰۰ تا ۷۰۰ میلادی با سبک ویژه و با تراشیدن کوه ساخته شده بودند.

طالبان در ۱۵ آگوست برای بار دوم قدرت کامل افغانستان را به دست گرفتند؛ اما رژیم جدید اصرار دارد که می‌خواهد از میراث باستان‌شناسی محافظت کند. این در حالی است که اخیر ویدیویی منتشر شده بود که نشان می‌داد نیروهای طالبان در حال شلیک به سمت پیکره‌های تخریب شده بودا هستند.

مطالب مرتبط