جاوید یوسفی تنها نیست

جاوید یوسفی؛ خبرنگار پرتلاش خبرگزاری افق در کابل آماج یک حمله تروریستی قرار گرفت. مسئولان خبرگزاری افق تصریح می‌کنند که آقای یوسفی با هیچ‌کس خصومت شخصی نداشته و مهاجمان صرفاً به منظور آسیب‌رساندن به او این اقدام جنایتکارانه را مرتکب شده‌اند.blankهمه نشانه‌ها حاکی است که سه مرد مسلح با سلاح سرد پیش از رسیدن آقای یوسفی به نقطه هدف، منتظر او بوده و این نشان می‌دهد که آن‌ها به طور هدفمند و با برنامه‌ریزی قبلی، اقدام به حمله بر این خبرنگار جوان، فعال و متعهد کرده‌اند.

مهاجمان در عین حال هیچیک از وسایل شخصی و پول همراه آقای یوسفی را با خود نبرده‌اند و این یکی دیگر از نشانه‌هاست که تایید می‌کند جنایت انجام‌شده ماهیت «تروریستی» داشته و در راستای سرکوب خبرنگاران، دشمنی با آزادی بیان و ترور هدفمند فعالان رسانه‌ای صورت گرفته‌است.

با این حساب، خبرگزاری افق نمی‌تواند موضع‌گیری سعید خوستی؛ سخنگوی وزارت امور داخله «امارت اسلامی» درباره انگیزه حمله مهاجمان مسلح بر خبرنگار خود را تایید کند؛ مگر این‌که یافته‌های امنیتی و استخباراتی دیگری در این رابطه وجود داشته‌باشد که در حال حاضر خبرگزاری افق به آن‌ها دسترسی ندارد.

با این حال، حمله بر جاوید یوسفی در راستای ادامه خشونت‌های خونبار علیه خبرنگاران شجاعی صورت می‌گیرد که علی‌رغم پذیرش تهدیدهای شدید و جدی امنیتی در «دومین کشور خطرناک برای خبرنگاران» همچنان به کار خطیر خبرنگاری ادامه داده و در راستای حمایت از آزادی بیان و حفظ دستاوردهای بزرگی که در طول دو دهه گذشته با دادن قربانی‌های سنگین به دست آمده فعالیت می‌کنند.

آقای یوسفی تنها قربانی در مسیر کارزار خونین و خطیر خبرنگاران افغانستان برای آزادی و آگاهی نیست و بدون شک آخرین آن نیز نخواهد بود؛ اما این رسالت همه رسانه‌ها نهادهای حامی رسانه و خبرنگاران و سازمان‌های جهانی است که وضعیت رقت‌انگیز خبرنگاران فعال در داخل افغانستان را دریابند و با اقدامات مؤثر، تهدیدهای جاری علیه جان آن را به حداقل ممکن کاهش دهند.

جاوید یوسفی تنها نیست. او از سوی جامعه بزرگ رسانه‌های افغانستان، حمایت و همراهی می‌شود؛ همه کسانی که در معرض تهدیدهای مستقیم امنیتی قرار دارند و حکومت کنونی و جامعه جهانی مسئول حفظ جان آن‌ها در برابر تهدیدهای تروریستی و اقدامات جنایت‌کارانه گروه‌های تبهکار و غیرمسئول هستند.

خبرگزاری افق خود را متعهد می‌داند تا برای دادخواهی و حمایت از خبرنگاران و همکاران خود در افغانستان و سراسر جهان، یک کارزار عظیم و گسترده را در همراهی با رسانه‌های فعال در داخل کشور و سازمان‌های ملی و بین‌المللی راه بیاندازد.

حمله خونین تروریست‌های جنایتکار بر جاوید یوسفی انگیزه ما برای حمایت از آزادی و ادامه راه همه قربانیان شجاع و فداکاری که پیش از این برای حفظ آزادی و تامین آگاهی در جامعه استبداد‌زده افغانستان، جان‌های عزیز خود را از دست داده‌اند را مضاعف می‌سازد و بدون شک این رویداد غم‌انگیز  بار دیگر، زنگ خطر را برای همه رسانه‌ها و رسانه‌گران افغان به صدا درمی‌آورد که تهدیدها جدی و خطرات بزرگ و مستقیم است و هیچ راه دیگری جز مقاومت شجاعانه، مؤثر و متحدانه برای مواجهه با این وضعیت اسفبار و بحرانی وجود ندارد.

خبرنگارانی که علیرغم آشوب غوغاسالارانه کشورهایی که به نام عملیات انتقال، هزاران نفر را به نام خبرنگار از کشور خارج کردند همچنان در دومین کشور خطرناک جهان برای روزنامه‌نگاران، باقی مانده و به رسالت انسانی خویش برای حمایت از آزادی و گسترش آگاهی ادامه می‌دهند شایسته بزرگ‌ترین تقدیرها و ستایش‌ها هستند.

آنان  سربازان بی‌سلاحی اند که جان‌های عزیز‌شان را در کف دست گرفته و به نیابت از همه مدعیان حمایت از آزادی بیان در یکی از مرگ‌بارترین سرزمین‌ها برای خبرنگاران در برابر تهدید تروریست‌های مسلح، گروه‌های غیرمسئول، سازمان‌های تبهکار و مافیای قدرتمند ضد آزادی و آگاهی، کار و مبارزه می‌کنند.

در پایان، یک‌بار دیگر تاکید می‌کنیم که جاوید یوسفی تنها نیست. او نماینده همه خبرنگاران شجاع و پرتلاشی است که بر اصول ارزشمند این صنف آسیب‌پذیر پایدار مانده و برای حفظ دستاوردهای درخشان خانواده بزرگ رسانه‌های افغانستان، شجاعانه و بی‌پروا می جنگد. او در حال حاضر در بخش مراقبت‌های ویژه یکی از شفاخانه‌های کابل، بستری است و در پی جراحت‌های سنگین ناشی از حمله تروریستی، دچار خون‌ریزی شدید شده و افزون بر نیاز به تزریق مقادیر قابل توجهی خون، به کمک‌های مالی و حمایت‌های امنیتی سازمان‌های حامی رسانه و حکومت مستقر، نیازمند است. امیدواریم سازمان‌های حامی خبرنگاران و نهادهای بین‌المللی برای حمایت از او و همه همکارانش در افغانستان، اقدامات لازم و مؤثر را در همه ابعاد انجام دهند.

مطالب مرتبط