منار جام در آستانه فروپاشی؛ طالبان با مسئولان یونسکو گفتگو کردند

وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان از گفتگو با مسئولان سازمان یونسکو در مورد حفاظت و استحکام منار جام غور خبر داده‌اند.blankخبرگزاری دولتی باختر گزارش داده است که این دیدار امروز، پنج‌شنبه، ۷ دلو صورت گرفته است.

دراین نشست دررابطه به تدابیر پیشگیرانه به خاطر جلوگیری ازآسیب سیلاب‌ها به مناز جام در ولایت غور و پاک‌کاری دریای جام گفت‌وگو شده است.

در این دیدار به هیاتی متشکل از نمایندگان وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان و سازمان یونسکو وظیفه داده شده است تا ساحه منار جام در ولایت غور را از نزدیک بررسی کند.

قرار است پس از بررسی همه‌جانبه، اقدامات عملی برای استحکام و حفاظت این بنای تاریخی صورت بگیرد.

از سویی هم مسئولان سازمان یونسکو در این نشست بر حفاظت از آبدات تاریخی و میراث‌های فرهنگی افغانستان تاکید کرده و گفته است که آماده است در این زمینه با نهادهای حکومت طالبان همکاری کند.

این در حالی‌است که پیش از این مقامات محلی طالبان در غور پس از زمین لرزه و بارنده‌گی‌های اخیر، اعلام کردند که منار جام در آستانه سقوط کامل قرار دارد.

عبدالحی زعیم؛ رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان حدود ده روز قبل گفته بود، در نتیجه زمین لرزه در بخش‌های از بادغیس، هرات و غور، منارجام به گونه‌ بی‌سابقه‌ای کج شده است.

او تاکید کرد که در صورت عدم توجه در این زمینه، منار جام در خطر فروپاشی قرار دارد.

منار جام غور، یکی از بزرگترین گنجینه‌های معماری افغانستان به شمار می‌رود که در روستای جام در حدود ۷۰ کیلومتری مرکز غور و در مسیر رودخانه جام قرار دارد.

مطالب مرتبط