شورای ولایتی واشنگتن جشن نوروز را به رسمیت شناخت

اعضای شورای ولایتی واشنگتن به اتفاق آرا قطعنامه‌‌ای را تصویب کردند که بربنیاد آن، جشن نوروز به عنوان یک «رویداد فرهنگی و تاریخی» به رسمیت شناخته شده و در فهرست میراث فرهنگی بشر قرار می‌گیرد.

blank

بر اساس این قطعنامه که در رای‌گیری روز سه‌شنبه (۱۰ حوت) شورای ولایتی واشنگتن به تصویب رسید، «نوروز یک جشن باستانی با قدمت ۳۰۰۰ سال» خوانده شده‌است.

در این قطعنامه نوشته شده‌است: «نوروز به وسیله جمع بزرگی از پناه‌جویان افغان جشن گرفته می‌شود که به تازگی وارد ایالات متحده امریکا شده‌اند و بسیاری از آن‌ها در واشنگتن و اطراف آن سکونت دارند.»

قطعنامه شورای ولایتی واشنگتن، پایتخت امریکا به نقل از سازمان ملل متحد، نوروز را جشنی دانسته که به وسیله «۳۰۰ میلیون نفر در ایران، افغانستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان» و دیگر نقاط جهان گرامی داشته می‌شود.

بر این اساس، نوروز به وسیله پیروان همه ادیان از جمله مسلمان‌ها، مسیحیان، زرتشتی‌ها، بهاییان، کلیمیان و حتی افراد بی‌دین جشن گرفته می‌شود و به نژاد و قومیت خاصی ربطی ندارد.

این در حالی است که در افغانستان پس از تسلط طالبان، تردیدهایی درباره جشن رسمی نوروز وجود دارد. در سال‌های گذشته، افغانستان به عنوان یکی از اعضای کشورهای حوزه نوروز، میزبان جشن‌های بزرگی در مزار شریف بود. در میان طالبان اما شماری از افراد، نوروز را «حرام» می‌دانند.

مطالب مرتبط