طالبان از ۳۰ مورد قاچاق آثار باستانی جلوگیری کرده‌اند

مسئولان وزارت اطلاعات و فرهنگ دولت طالبان می‌گویند که طی شش ماه حکومت‌شان از ۳۰ مورد قاچاق آثار باستانی جلوگیری کرده‌اند.

blank

مسئولان وزارت اطلاعات و فرهنگ دولت طالبان، امروز یک‌شنبه (۲۲ حوت) که از روز ملی حفاظت از میراث‌های فرهنگی با برگزاری نمایشگاهی تحت عنوان «نمایشگاه آثار هنری و صنایع دستی هنرمندان افغانستان» در کابل تجلیل کردند، گفتند که از ۳۰ مورد قاچاق آثار باستانی جلوگیری کرده‌اند.

سعدالدین سعید؛ معین وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در این مراسم گفته‌است که رهبری دولت طالبان عزم و اراده جدی برای حفاظت از میراث‌های فرهنگی و تاریخی افغانستان دارد و اجازه نمی‌دهد کسی دست به قاچاق بزند.

معین وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان گفته‌است که «ما در شش ماه گذشته از ۳۰ مورد قاچاق آثار باستانی جلوگیری کرده‌ایم و در پیوند به آن ۱۰ قاچاق‌بر را بازداشت کرده به پنجه قانون سپرده‌ایم».

ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی حکومت طالبان نیز در این مراسم گفته‌است که کشور ما در مسیر آینده خوب و پیش‌رفته در حرکت است و همچنین در عقب خود هم تاریخ و فرهنگ والایی دارد.

وی افزوده‌است: ما افتخار داریم که ملتی بوده‌ایم که دارای فرهنگ، دانش و زندگی خوب (بودیم) و حالا هم وظیفه همه ما است که از میراث فرهنگی خویش نگه‌داری کرده و آن را به نسل‌های آینده خویش انتقال دهیم.»

سخنگوی طالبان همچنین گفته‌است دولت طالبان همان‌طور که متوجه امنیت، اقتصاد و حفظ سرحدات خویش است از میراث‌های فرهنگی و تاریخی افغانستان حفاظت خواهد کرد.

وی با بیان این‌که رهبری دولت طالبان در زمان جنگ نیز فرمان حفظ آثار باستانی و جلوگیری از کندن‌کاری‌های غیرقانونی را به همه مسئولان نظامی ولایات داده‌بود، گفت: «ما در زمان بسیار سخت از میراث فرهنگی و تاریخی خویش حفاظت کردیم و حالا هم به هیچ کسی اجازه نمی‌دهیم که دست به قاچاق آثار باستانی و کندن‌کار‌ی‌های غیرقانونی بزند.»

سخنگوی طالبان تاکید کرده است که «اقلام مختلف آثار باستانی که از مس عینک به دست آمده‌اند به زودی به موزیم ملی افغانستان سپرده می‌شوند».

این در حالی است که طالبان قبلا نیز اعلام کرده‌بودند که آثار تاریخی بخشی از هویت ماست و باید حفظ شود. آن‌ها اما در دوره اول حکومت خود، پیکره‌های دوگانه بودای بامیان را که یکی از بزرگ‌ترین مفاخر تمدن بشری به حساب می‌آمد منفجر و منهدم کردند.

مطالب مرتبط