شرکت استادان زن در کنفرانس‌های علمی ممنوع شد

وزارت تحصیلات عالی طالبان طی مکتوبی به تمام دانشگاه‌های دولتی و خصوصی دستور داده‌است که استادان زن دیگر حق اشتراک در کنفرانس‌های علمی مردان را ندارند.

blank

وزارت تحصیلات طالبان در این نامه که امروز دوشنبه (۱۵ حمل) صادر شده، ورود استادان زن به کنفرانس‌های علمی مردان را ممنوع کرده و گفته‌است که استادان، دانشجویان و فارغان زن حق اشتراک در برنامه‌های مردانه را ندارند.

در این مکتوب به تمام دانشگاه‌های دولتی و خصوصی دستور داده شده که برنامه‌های جداگانه‌ای را برای زنان و مردان برگزار کنند.

در بخشی از این نامه همچنین آمده‌است که مراسم فراغت دانشجویان دختر باید با رعایت حجاب اسلامی برگزار شود و هیچ دانشجویی حق ندارد عکس یا ویدیویی از این مراسم را در شبکه‌های اجتماعی نشر کند.

در این مکتوب به دانشگاه‌های خصوصی هم دستور داده شده که دانشجویان‌ حق ندارند مراسم فراغت‌شان را بدون هماهنگی دانشگاه مربوطه تجلیل کنند‌.

این تازه‌ترین محدودیت وضع‌شده از سوی طالبان بر زنان است. طالبان پیش از این، تاکید کرده‌بودند که دانشجویان دختر باید حجاب اسلامی را رعایت کنند. آن‌ها در عین حال، مکاتب متوسطه و لیسه‌ را به روی دختران بسته و گفته‌اند که تا فراهم‌شدن شرایط تامین شرایط شرعی، این مکاتب همچنان تعطیل خواهد ماند. این اقدام با واکنش‌های گسترده بین‌المللی روبه‌رو شده‌است.

طالبان همچنین پیش از این با کشیدن «پرده شرعی» در داخل صنف‌های درسی دانشگاه‌ها، دانشجویان دختر و پسر را از همدیگر جدا کرده‌بودند.

امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت امور خارجه طالبان اما گفته‌است که حقوق زنان به صورت گام به گام عملی می‌شود. او در عین حال، مدعی شده که در ۶۰ درصد موارد، مکاتب به روی دختران باز است.

مطالب مرتبط