فساد در سفارت مسکو؛ روزانه ۵۷ دالر پول غذای سگ آقای سفیر می‌شود

خبرگزاری افق به مدارکی دست یافته که از فساد گسترده در سفارت افغانستان در مسکو پرده برمی‌دارد. بربنیاد این اسناد، روزانه تنها ۵۷ دالر – معادل حدود ۵ هزار افغانی- برای تامین غذای سگ طیب جواد؛ سفیر افغانستان در روسیه هزینه می‌شود.

blank

در بخشی از این اسناد آمده‌است که طیب جواد؛ سفیر دولت پیشین افغانستان در مسکو که در حال حاضر، همچنان در این سمت کار می‌کند در هوتل «ردیسون (Redisson Hotel)» که قبلا هوتل «اوکراین» نامیده می‌شد در منطقه اعیان‌نشین مسکو زندگی می‌کند.

این هوتل یکی از گران‌قیمت‌ترین هوتل‌های روسیه به حساب می‌آید و مستنداتی که خبرگزاری افق به آن دست یافته نشان می‌دهد که سفیر افغانستان در مسکو برای اقامت در این هوتل ماهانه ۱۳ هزار و ۳۴۵ دالر کرایه می‌پردازد.

blank

با این حال، برای جلوگیری از افشای محل اقامت بسیار لوکس آقای جواد، در اسناد رسمی سفارت، به جای نام بردن از هوتل، از «خانه» محل اقامت سفیر یاد شده‌است.

اما اسناد مورد اشاره نشان می‌دهد که طیب جواد در خیابان معروف کوتوزوفسکی شهر مسکو؛ پایتخت روسیه در منزل ۲۲ یک آسمان‌خراش لوکس زندگی می‌کند.

یکی دیگر از مدارکی که به دست خبرگزاری افق رسیده، حاکی از آن است که در دوره مأموریت طیب جواد به عنوان سفیر افغانستان در مسکو ۴۵۰ جلد پاسپورت سفید به نام افراد نامشخص، صادر و به تاجیکستان فرستاده شده‌است.

blank

مشخص نیست که هدف از چاپ و ارسال این پاسپورت‌ها از مسکو به تاجیکستان چه بوده‌؛ اما اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد که این پاسپورت‌ها بدون طی فرایند قانونی ثبت و تشخیص هویت دریافت‌کنندگان، چاپ شده و در قبال چاپ و صدور آن، هیچ پولی به حساب سفارت یا وزارت خارجه، واریز نشده‌است.

blank

خبرگزاری افق، اسناد و مدارک مورد اشاره را با افراد نزدیک به طیب جواد؛ سفیر افغانستان در مسکو در میان گذاشت؛ اما آن‌ها بدون اشاره به صحت و سقم این مستندات، صرفا اعلام کردند که نشر آن به دولت طالبان کمک خواهد کرد تا اداره سفارت افغانستان در مسکو را در اختیار بگیرد و سفیر دولت سرنگون‌شده را برکنار کند.

blank

مخارج هنگفت اقامت و زندگی شخصی سفیر افغانستان در روسیه در حالی افشا می‌شود که پیش‌تر رسانه‌های روسی گزارش داده‌بودند که سفارت افغانستان در مسکو به دلیل مشکلات مالی مصارف خود را به حد اقل رسانده و احتمال دارد که کارمندان این سفارت نیز کاهش یابد.

خبرگزاری ریانووستی روسیه به نقل از یک دیپلمات افغان در این کشور گزارش داده‌بود که سفارت افغانستان در مسکو به دلیل عدم تامین بودجه از کابل پس از تسلط طالبان با مشکل مالی مواجه شده و مصارف خود را به حد اقل کاهش داده‌است.

در رویدادی دیگر، خبرگزاری تاس روسیه گزارش داده که طیب جواد؛ سفیر دولت پیشین افغانستان در مسکو برکنار و جمال ناصر غروال؛ دیپلمات طالبان به عنوان کاردار سفارت گماشته خواهد شد.

سرگی لاوروف؛ وزیر امور خارجه روسیه چند روز پیش تأیید کرد که مسکو اولین دیپلمات طالبان را پذیرفته‌ و به او اعتبارنامه داده‌است.

آقای غروال پیش از این در ریاست دفتر وزارت خارجه حکومت پیشین افغانستان کار می‌کرد.

به گفته وزیر خارجه روسیه، این دیپلمات حدود یک‌ماه پیش از سوی طالبان معرفی شده‌است.

سفارت افغانستان در مسکو تاکنون درباره تحولات اخیر، بیانیه رسمی صادر نکرده؛ اما پیش‌تر خبرگزاری افق دریافته‌بود که طیب جواد، بدون اعلام رسمی، مسکو را به مقصد ترکیه ترک کرده‌است.

 

 

مطالب مرتبط