فرمان‌های طالبان علیه زنان؛ به گذشته برمی‌گردیم

طالبان یک فرمان تازه را علیه زنان جعل و اجرا کرده‌اند؛ فرمانی که می‌گوید زنان حق انتخاب پوشش خود را ندارند و باید طبق دستور طالبان عمل کنند؛ در غیر آن، «ولی» زن تذکر دریافت می‌کند، تنبیه و زندانی می‌شود یا محاکمه خواهد شد. این فرمان تازه نگرانی‌ها درباره بازگشت سریع به گذشته تاریک و دور را افزایش داده‌است.

blank

بربنیاد تصمیم اخیر وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان که روز شنبه (۱۷ ثور) در یک نشست کاملا مردانه گرفته و اعلام شد حجاب برای زنان اجباری شده و این تصمیم جهان را به خشم آورده و بیم آن می‌رود که زنان بار دیگر اسیر چهاردیواری خانه‌ها شوند.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در این فرمان جدید پوشش «صورت زنان» را اجباری اعلام کرد و در آن آمده‌است که در قدم نخست خانه زنان «بی‌حجاب» مشخص و ولی‌شان توصیه و تنبیه می‌شود. در قدم دوم، ولی زن بی‌حجاب احضار و سه روز زندان می‌شود و در نهایت ولی آنان به محاکمه سپرده شده و به سزای مناسب محکوم می‌شود.

در این فرمان همچنین تاکید شده زنانی که در ادارات کار می‌کنند در صورت عدم رعایت حجاب از وظیفه برکنار خواهند شد. در فرمان جدید طالبان آمده‌است که «بهترین حجاب برقع یا چادری» می‌باشد و آنان رنگ حجاب را نیز سیاه در نظر گرفته‌اند.

این فرمان طالبان با واکنش‌های زیادی مواجه شده و خشم جهان را برانگیخته‌است.

گام به گام تا محوی کامل حقوق انسانی زنان
گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در افغانستان در واکنش به تصمیم جدید طالبان مبنی بر اجباری‌کردن حجاب برای زنان افغانستان گفته‌است که «این گروه گام‌به‌گام حقوق انسانی زنان را محو می‌کند».

در همین حال، دبیر کل سازمان ملل نیز از این تصمیم طالبان شدیدا ابراز « نگرانی» کرده‌است.

از سوی دیگر، دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان نیز خواهان ملاقات فوری با مقامات طالبان به خاطر «شفاف‌سازی» این تصمیم شد.

رینا امیری؛ نماینده ویژه امریکا در امور زنان افغانستان نیز در واکنش به این تصمیم طالبان گفته‌است که «طالبان به جای رسیدگی به بحران اقتصادی افغانستان و نیاز به یک حکومت فراگیر به سرکوب زنان و دختران ادامه می‌دهند.»

وی این تصمیم طالبان را «ظالمانه» خوانده‌است.

طالبان علیه زنان
ذکیه قاسمی؛ دانشجوی دانشگاه کابل از خودش قصه می‌کند و از آزارهای بیش‌تر طالبان.

ذکیه به خبرگزاری افق می‌گوید: به امور محصلان رفتم یک طالب با ریش بلند و رنگ زده، موهای پیچ و تاب خورده با خشم به ما دیده و تکرار می‌کرد: روی‌تان را بپوشانید، روی‌تان بپوشانید و ما مجبور شدیم با دستان خود صورت‌مان را بپوشانیم؛ ولی گویی راضی نبود. با تمسخر به ما می‌دیدند.

blank

یکی دیگر از دانشجویان که نخواست نام‌اش ذکر شود به خبرگزاری افق گفت: جوراب‌هایم سفید بود. زنی که از سوی گروه طالبان برای نظم و انضباط تعیین شده با خشم تمام و رفتار نامساعد به من گفت: اگر یک‌بار دیگر این جوراب‌ها را ببینم پاره کرده به دهن‌ات خواهم داد.

زهرا حسینی؛ یکی از زنان معترض نیز به خبرگزاری افق می‌گوید: طالبان صلاحیت بیش‌تری به ولگردان کوچه و بازار داده و با استفاده از نام طالبان باعث آزار و اذیت زنان شده و مانع گشت‌و‌گذار آنان می‌شوند.

طالبان با وضع این‌گونه محدودیت‌ها بر زنان و دختران می‌خواهند آنان را از مسیرشان بازدارند. این تصمیم طالبان سختی‌های بیش‌تری برای زنان به بار آورده‌است.

به گذشته برمی‌گردیم
در پی صدور این فرمان طالبان، تعدادی از زنان مدعی اند که طالبان در حال بازگشت به گذشته اند و این آنان را نگران کرده‌است.

خالد حنفی؛ وزیر امر به معروف و نهی منکر طالبان اما روز شنبه ( ۱ ثور) در نشستی به منظور همگانی‌کردن این دستور تازه در مورد حجاب زنان گفت: هدف از مبارزه ۴۰ ساله ما برای حاکمیت نظام الهی بوده و زنان مکلف به رعایت حجاب ارائه‌شده می‌باشند.

از دید اکثریت مردم، طالبان گویا خواهان برگشت به همان ۲۰ سال پیش اند.

زهرا به خبرگزاری افق می گوید: طالبان می‌خواهند با این کار دور از منطق، ما را به ۲۰ سال قبل برگردانند. آنان می‌خواهند علم و آموزش را برای زنان افغانستان به یک رویا مبدل کنند.

blank

سمانه رحیمی نیز به همین باور است. او به خبرگزاری افق می‌گوید: هدف طالبان از این کار خانه‌نشین کردن زنان می‌باشد. آنان از این طریق بر زنان فشار می‌آورند تا از همه‌چیز دست بردارند.

سمانه می‌گوید: طالبان حجابی را که برای ما در نظر گرفته‌اند به گونه کامل سیاه است؛ حتی توصیه می‌شود که دست‌های‌مان نیز باید پوشیده باشد.

وی می‌گوید: فقط همین مانده که به ما بگویند عینک دودی بزنید که چشمان‌تان ایمان ما را نلرزاند.

این در حالی است که پیش از این نیز طالبان محدودیت‌های سنگینی را بر زنان و دختران وضع کرده‌بودند؛ از محروم‌کردن آموزش تا تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها؛ اما اکنون محدودیت جدی‌تری بر زنان وضع شده که در آن زنان بالغ مکلف اند حجاب را رعایت کرده و صورت‌شان را بپوشانند.

مطالب مرتبط