نشست ترکیه؛ «شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان» تشکیل شد

بربنیاد گزارش‌ها جمعی از رهبران سیاسی و قومی ضد طالبان در نشستی در آنکارا؛ پایتخت ترکیه، روی ایجاد جریانی به نام «شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان» خوانده‌اند، توافق کرده‌اند.

blank

این نشست که سه شنبه‌شب ۲۷ ثور در پایتخت ترکیه برگزار شد و در آن افزون بر تلاش و رایزنی‌های سیاسی، بر لزوم تشکیل یک «بال نظامی» نیز تاکید شد؛ زیرا به گفته رهبران شرکت‌کننده در این همایش، طالبان بدون جنگ تن به صلح نمی‌‌دهند.

شرکت‌کنندگان این نشست شامل چهره‌های آشنای ضد طالبان مانند عبدرب رسول سیاف؛ رهبر حزب اتحاد اسلامی، عبدالرشید دوستم؛ رهبر جنبش ملی، محمد محقق؛ رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، الماس زاهد؛ نماینده پیشین مجلس، میررحمان رحمانی؛ رئیس پیشین مجلس، علم ایزدیار؛ رئیس پیشین مجلس سنا، حضرت علی؛ از فرماندهان پیشین جهادی از ننگرهار، محمد یونس قانونی و محمد کریم خلیلی؛ معاونان پیشین ریاست جمهوری، احمدولی و احمدضیا مسعود؛ برادران احمدشاه مسعود، اقبال صافیگ نماینده پیشین مجلس، عطامحمد نور؛ والی پیشین بلخ و رهبر شاخه انشعابی جمعیت اسلامی و شماری دیگر شرکت داشته‌اند. صلاح‌الدین ربانی؛ رهبر جمعیت اسلامی و محمد اسماعیل خان؛ از چهره‌های برجسته ضد طالبانی نیز در این نشست نمایندگان خود را فرستاده بودند.

گفته می‌شود این نشست به ابتکار محمد یونس قانونی در خانه عبدالرشید دوستم و با مدیریت عبدرب رسول سیاف برگزار شده‌است.

براساس سندی که یک نسخه از آن در اختیار خبرگزاری افق قرار گرفته، رؤوس اساسی فیصله‌های این نشست به شرح زیر است:

– همه نیروهای مخالف طالبان باید زیر یک چتر جمع شوند، نام این چتر «شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» انتخاب شد.

– مخالفت، مبارزه و مقاومت علیه طالبان یک هدف و امر سراسری میهنی است؛ بنابرین نباید آن را به یک قوم، یک محل و یا ولایت خلاصه کرد.

– ما نمی‌توانیم طالبان را کاملا محو کنیم و نادیده بگیریم. باید «هیأت» ما با طالبان، با جامعه جهانی، با دولت‌های منطقه گفتگو کند.

– تاکید بیش‌تر بر امر و راه ‌حل سیاسی است؛ اما مبارزه مسلحانه نباید نادیده گرفته شود. بال نظامی ضرور است؛ چون طالبان بدون فشار نظامی، به صلح حاضر نمی‌شوند.

– در باره و شکل حکومت و نظام، قبل از پیروزی و گرفتن کابل، باید به توافق برسیم و نباید اشتباهات گذشته تکرار شود.

– از تیم غنی به عنوان خائن و غدار نام برده شود و دارودسته غنی در برابر مردم ما پاسخ‌گو و جواب‌ده باشند.

– دولت باید غیرمتمرکز و پارلمانی باشد و زون‌ها، ایالت‌ها و ولایات انتخابی شوند و در ساختار اداری کشور تجدید نظر صورت گیرد.

– مبارزه برای آزادی کشور مسئولیت همه است و برای گسترش این رسالت، زمینه قیام عمومی جهت آزادی کشور مساعد گردد.

– حرکت‌های داخلی علیه طالبان خودجوش بوده و کسی در پی مصادره آن نباشد.

– جریان «جبهه مقاومت» مربوط به احمد مسعود به (شورای مقاومت برای نجات افغانستان) می‌پیوندد و این شورا تا هنوز رهبر ندارد.

– رهبری شورا دوره‌ای بوده و کسی نمی‌تواند دو دوره پی‌هم نامزد سمت رهبری شود.

– نظام پارلمانی فدرال در منشور شورای مقاومت درج شود.

– کمیته‌های ده‌ گانه شورا ایجاد شود.

همچنین شرکت‌کنندگان در نشست ترکیه گفته‌اند که در نشست احتمالی که گفته شده حکومت طالبان در تلاش برگزاری آن در افغانستان است، شرکت نخواهند کرد.

مطالب مرتبط