سازمان هواشناسی جهانی درباره گرمایش بیش‌تر زمین هشدار داد

سازمان هواشناسی جهانی درباره گرم‌شدن بیش‌ از حد زمین هشدار داده. پتری تالاس؛ دبیر کل سازمان هواشناسی جهانی، در بیانیه‌ای گفته‌است که «اقلیم زمین در برابر دیدگان ما تغییر می‌کند. گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های انسانی، برای نسل‌های متعدد همچنان زمین را گرم‌تر خواهد کرد.»

blank

سازمان هواشناسی جهانی (WMO) روز چهارشنبه (۲۸ ثور) گفته که اقیانوس‌های جهان در سال ۲۰۲۱ از نظر دما و اسیدی بودن به بالاترین حد از زمان ثبت رکوردها رسیده‌اند و سطح آن‌ها به دلیل ذوب یخ‌های قطبی به بالاترین حد رسیده است.

این گزارش تحت عنوان «وضعیت اقلیمی جهان» بعد از ارزیابی اقلیمی سازمان ملل منتشر می‌شود که هشدار می‌داد بشر باید تصاعد گازهای گلخانه‌ای را شدیدا کاهش دهد یا با تغییرات بیش از پیش فاجعه‌بار در وضعیت اقلیمی جهان روبه‌رو شود.

«دبلیو ام او» افزوده که در سال ۲۰۲۱ میزان کاربن دای اکساید و متان موجود در جو زمین بیش از هر زمان دیگری در دوران صنعتی بود. میانگین دمای زمین در سال گذشته ۱.۱۱ درجه سانتی‌گرد بالاتر از دوران ماقبل صنعتی بود و دانشمندان اخطار می‌دهند که اگر این میزان از ۱.۵ درجه عبور کند آثار گرمایش بسیار شدید خواهد شد.

هوای سال گذشته به دلیل پدیده موسوم به «لا نینیا» در مقایسه با سال ۲۰۲۰ کمی معتدل‌تر بود، با این حال همچنان جزو هفت سال گرم‌تر زمین از زمان ثبت رکوردها قرار داشت.

آقای تالاس همچنین گفته‌است که «زودتر یا دیرتر باز از نظر گرمای سالانه رکورد خواهیم گذاشت.»

اقیانوس‌ها مهم‌ترین محل جذب گرمایش و تصاعد هستند. آن‌ها ۹۰ درصد دمای اضافی انباشته شده در اتمسفیر در ۱۷۰ سال اخیر و ۲۳ درصد کاربن دای اکساید تولیدی بشر را جذب کرده‌اند.

براساس این گزارش اقیانوس‌ها در ۲۰ سال اخیر به طور قابل توجهی گرم‌تر شده‌اند که در سال ۲۰۲۱ رکورد گذاشت، روندی که انتظار می‌رود ادامه یابد.  «دبلیو ام او» گفته است این تغییر احتمالا برای صدها یا هزاران سال قابل برگشت نخواهد بود.

مطالب مرتبط