هشدار سازمان جهانی صحت درباره همه‌گیری آبله میمون

تدروس آدهانوم گبریاسوس؛ رییس سازمان جهانی صحت هشدار داده‌است که جهان با چالش‌های هولناکی از جمله کرونا، جنگ در اوکراین و آبله میمون مواجه‌است.

blank

تدروس آدهانوم در جنوا جایی که متخصصان و کارشناسان صحی سازمان ملل برای گفتگو درباره شیوع آبله میمون گردهم آمده‌بودند، صحبت کرده و هشدار داده‌است که جهان با چالش‌هایی از جمله آبله میمون روبه‌رو است.

رییس سازمان جهانی صحت در مراسم افتتاحیه مجمع جهانی صحت گفته‌است که البته همه‌گیری کرونا تنها بحران جهان ما نیست.

وی افزوده‌است: ما در حالی این‌جا صحبت می‌کنیم که همکاران ما در سراسر جهان در حال واکنش به شیوع ابولا در جمهوری دموکراتیک کنگو، آبله میمون و هپاتیت با علت ناشناخته و بحران‌های پیچیده بشردوستانه در افغانستان، اتیوپی، سومالی، سودان جنوبی، جمهوری عربی سوریه، اوکراین و یمن هستند.

رییس سازمان جهانی صحت گفته‌است که ما با همه‌گیری شدید بیماری، خشکسالی، قحطی و جنگ مواجه هستیم که ناشی از تغییرات آب و هوایی، نابرابری و رقابت ژئوپلیتیکی است.

این در حالی است که تاکنون بیش از ۸۰ مورد از بیماری آبله میمون در افریقا، اروپا، امریکا، کانادا، استرالیا و اسرائیل تایید شده‌است.

آبله میمون ویروسی است که در مناطق دورافتاده مرکز و غرب افریقا شایع شد. این بیماری به راحتی سرایت نمی‌کند و معمولا خفیف است.

سازمان صحی بریتانیا گفته که اکثر افرادی که به این ویروس مبتلا می‌شوند ظرف چند هفته بهبود می‌یابند.

شیوع این بیماری دانشمندان را غافلگیر کرده و مقامات بهداشتی بریتانیا توصیه‌‎های جدیدی صادر کرده‌اند و می‌گویند افراد پرخطر باید به مدت سه هفته خود را ایزوله کنند. بلجیم اولین کشوری بود که روز جمعه قرنطینه سه هفته‌ای برای افراد آلوده را اعلام کرد.

روزنامه گاردین گزارش می‌دهد که انتظار می‌رود موارد تاییدشده بیش‌تر شود.

مطالب مرتبط