سازمان جهانی صحت: آبله میمون همه‌گیر نخواهد شد

سازمان جهانی صحت اعلام کرده‌است که انتظار می‌رود بیماری آبله میمون به یک بیماری همه‌گیر تبدیل نشود.

blank

روزاموند لویس؛ کارشناس سازمان جهانی صحت، روز دوشنبه، ۹ جوزا در نشستی گفته‌است که انتظار می‌رود آبله میمون به یک بیماری همه‌گیر تبدیل نشود. وی همچنین تایید کرده که هنوز بسیار مسایل ناشناخته در مورد این بیماری وجود دارد.

خانم لویس گفته‌است که تاکنون مشخص نشده که آیا آبله میمون از طریق برقراری رابطه جنسی میان افراد و تماس نزدیک انتقال می‌یابد یا خیر؛ اما گفته‌است که در حال حاضر تهدید انتقال این بیماری به عموم جمعیت در سطح پایین قرار دارد.

خانم لویس تاکید کرده که اکثر وقایع آبله میمون که در ده‌ها کشور در سراسر جهان دیده‌ شده، در نزد همجنس‌گراها، دگرباشان و مردانی که باهم رابطه جنسی دارند مشاهده شده‌است؛ اما وی افزوده که دانشمندان نیاز دارند در این مورد مطالعات بیش‌تری انجام دهند و افرادی ‌که بیش‌تر در معرض این بیماری قرار دارند، باید اقدامات احتیاطی را روی دست بگیرند.

اما این مقام ارشد سازمان جهانی صحت هشدار داده که هر فرد صرف نظر از تمایل جنسی‌اش می‌تواند با خطر بالقوهٔ این بیماری مواجه باشد.

در همین حال، شماری دیگر از کارشناسان بخش صحت گفته‌اند که ابتلای همجنس‌گراها و دگرباشان مرد به آبله میمون شاید یک «تصادف» باشد و تاکید کرده‌اند که اگر این بیماری مهار نشود، احتمالا به سایر افراد نیز انتقال یابد.

سازمان جهانی صحت گفته‌است که تا حال ۲۳ کشور که در گذشته شاهد آبله میمون نبودند، از وقوع بیش از ۲۵۰ واقعه این بیماری گزارش داده‌اند.

آبله میمون معمولا یک بیماری ویروسی خفیف است و با علایمی چون سردرد، تب و آبله‌هایی که معمولا از صورت شروع شده و به تمام بدن گسترش می‌یابد، همراه می‌باشد.

قبلا مقامات مراکز ایالات متحده در امور وقایه و کنترل امراض گفته‌بودند که اکثریت این موارد در همجنس‌گرایان، دگرباشان مرد و سایر مردانی دیده شده که با این مردان مقاربت جنسی داشته‌اند.

مطالب مرتبط