طالبان: هیچ‌ مورد مثبت آبله میمون در افغانستان ثبت نشده‌است

وزارت صحت‌ عامه طالبان مدعی شده که هیچ مورد مثبت بیمار آبله میمون در افغانستان به ثبت نرسیده. این در حالی است که پیش از این، گزارش‌هایی درباره ثبت موارد مشکوک به آبله میمون در نیمروز، کابل و هرات گزارش شده‌بود.

blank

جاوید هژیر؛ سخنگوی وزارت صحت عامه طالبان، امروز سه شنبه (۱۰ جوزا) به صدای امریکا گفته‌است که در روزهای اخیر، چندین بیمار تحت نظارت تیم‌های صحی این وزارت قرار گرفته‌اند که آزمایش آنان منفی تشخیص شده‌است.

او توضیح نداده که دولت طالبان چگونه توانسته تشخیص دهد که موارد مشکوک، آبله میمون نبوده‌است.

آقای هژیر افزوده که این بیماران مبتلا به امراض گوناگون جلدی بوده‌اند که این بیماری‌ها شباهت زیادی به آبله میمون دارد.

وی همچنین گفته‌است: «این امراض قابل علاج می‌باشند و ما امکاناتش را داریم. پس‌ خوشبختانه تا حالا هیچ واقعه تاییدی و مثبت آبله میمون در افغانستان نداریم.»

او به نوعیت بیماری‌های شبیه آبله میمون هم اشاره‌ای نکرده‌است.

این در حالی است که اخیرا گزارش شده‌بود که طی چند روز اخیر واقعه‌های مشکوک به بیماری آبله میمون در دو ولایت نیمروز و کابل دیده‌شده و اولین نمونه این بیماری در ولایت هرات نیز به ثبت رسیده‌است.

اما آقای هژیر آن را رد کرده، می‌گوید: «ما تا هنوز هیچ واقعه مثبت آبله میمون در کشور نداربم.»

این در حالی است که وزارت صحت‌ عامه طالبان پیش‌تر از ثبت چندین مورد واقعات مشکوک بیماری آبله میمون در کابل و نیمروز خبر داده و گفته‌بود که در این مورد تحقیق می‌کند.

آقای هژیر در مورد شمار دقیق موارد مشکوک بیماری آبله میمون در این دو ولایت معلومات نداده؛ اما گفته‌بود که این بیماران در حال حاضر، تحت درمان جدی داکتران قرار دارند و در قرنطینه به سر می‌‎برند.

در همین حال، سازمان جهانی صحت گفته‌است که تاکنون ۲۳ کشور که در گذشته شاهد آبله میمون نبودند، از وقوع بیش از ۲۵۰ واقعه این بیماری گزارش داده‌اند.

آبله میمون معمولا یک بیماری ویروسی خفیف است و با علایمی چون سردرد، تب و آبله‌هایی که معمولا از صورت شروع شده و به تمام بدن گسترش می‌یابد، همراه می‌باشد.

قبلا مقامات مراکز ایالات متحده در امور پیش‌گیری و کنترل بیماری‌ها گفته‌بودند که اکثر این موارد در همجنس‌گرایان، دگرباشان مرد و سایر مردانی دیده شده که با این مردان مقاربت جنسی داشته‌اند.

مطالب مرتبط