جوان فلسطینی برای جلوگیری از خشونت علیه زنان، نرم‌افزار ساخت

نرم‌افزار «حریم خصوصی ما» توسط الا هوتوت؛ یک انجنیر فلسطینی ساخته ساخته شده‌ و در تلفون نصب می‌شود که با استفاده از این برنامه آنلاین زنان می‌توانند از خشونت‌های خانوادگی گزارش دهند تا از قربانی‌شدن مجدد جلوگیری کنند.

blank

براساس گزارش دویچه وله، این انجنیر جوان فلسطینی شهر غزه یک نرم‌افزار طراحی کرده که زنان با نصب آن می‌توانند به طور محرمانه از تمام خشونت‌ها و موضوعات مرتبط با خشونت علیه زنان به اداره‌های مربوطه گزارش دهند.

الا هوتوت؛ مخترع نرم‌افزار می‌گوید که او ایده راه ‌حلی محرمانه برای نیاز به جامعه‌ای امن‌‌تر و کاهش خشونت‌‌های خانوادگی علیه زنان را ارائه کرده تا خشونت‌های خانوادگی و فشارها علیه زنان پنهان نماند.

وی به خبرگزاری رویترز گفته که به شکل معمول، زنان از محفوظ ماندن حریم شخصی‌شان ترس دارند و نمی‌خواهند برای مشکلات‌شان به ادارات مربوطه مراجعه کنندگ بنابر همین دلیل او تصمیم گرفت نرم‌افزار«حریم خصوصی ما» را بسازد.

همچنین این برنامه به زنان اجازه می‌دهد که بدون ذکر نام، شماره ارتباطی و معلومات شخصی‌شان به بخش خدماتی ادارات محافظتی از طریق تلفون گزارش بدهند. هوتوت گفت: «حتی اگر کسی موبایل قربانی را بررسی کند نیز نمی‌فهمد که این زن با جایی تماس گرفته است.»

براساس ارقام اداره خودگردان فلسطین، ۳.۲ میلیون تن در غزه زندگی می‌کنند که حدود نصف این جمعیت را زنان تشکیل می‌دهند. اداره احصاییه و معلومات فلسطین در سال ۲۰۱۹ گفته‌بود که در غزه ۴۱ درصد زنان با خشونت‌های خانوادگی روبه‌رو اند. اداره زنان می‌گوید در دوران قرنطینه کرونا در فلسطین نیز مانند برخی کشورهای دیگر خشونت‌ها افزایش یافته‌بود.

یک زن ۲۸ ساله در غزه بدون آن‌که نام‌اش در گزارش ذکر شود، گفته‌است که من از چندین سال مورد خشونت لفظی و فزیکی قرار می‌گیریم. او می‌گوید دو سال قبل زمانی که برای گرفتن طلاق اقدام کرده‌بود، ازسوی شوهر و خانواده‌اش تهدید شده‌بود که پسر هفت ساله‌اش را از او خواهند گرفت.

مطالب مرتبط