فارن پالیسی: طالبان گنجینه‌های بودا را غارت می‌کنند؛ والی بامیان در قتل عام هزاره‌ها نقش داشت

مجله امریکایی فارن پالیسی می‌نویسد که طالبان در بامیان دست به غارت آثار باستانی ساحه بودا در این ولایت می‌زنند و عبدالله سرحدی؛ والی طالبان در این ولایت هم بر «غارت آثار باستانی حفاظت‌شده بودایی نظارت داشته‌است». به نوشته این رسانه، ملا سرحدی پیش از این در سال ۲۰۰۱ در قتل عام هزاره‌ها هم نقش داشت.blankاین مجله به نقل از منابع محلی نوشته‌است که طالبان بلافاصله پس از رسیدن به قدرت، دست به غارت آثار باستانی در بامیان زده‌اند.

به نوشته این مجله، عبدالله سرحدی در تخریب بودای دبامیان به دستور ملا عمر در سال ۲۰۰۱ و همچنین کشتار مردم هزاره در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ نقش داشته‌است.

علی فولادوند؛ یک فعال هزاره که خارج از افغانستان زندگی می‌کند به فارن پالیسی گفته‌است: «غارت و تخریب و ساخت برخی ساختمان‌های تجاری جدید در سایت‌های میراث فرهنگی در روزهای پس از تسلط طالبان آغاز شد.»

فولادوند افزوده‌است: «ما از یونسکو و سایر سازمان‌ها و کشورهایی که واقعا به مکان‌های میراث جهانی اهمیت می‌دهند می‌خواهیم که به هر طریق ممکن طالبان را برای حفظ میراث فرهنگی بامیان تحت فشار قرار دهند. حداقل جهان باید از تخریب بیش‌تر جلوگیری کند.»

منابع به این مجله گفته‌اند که ملا سرحدی به دنبال آثار ارزشمندی مشابه زیورات طلا است که در مجموعه «طلا تپه» به نمایش گذاشته شد.

بر اساس گزارش‌ها قدمت آثار طلا تپه که در سال‌های ۱۹۷۷- ۱۹۷۸میلادی توسط تیم باستان‌شناسان افغانستان و شوروی در شمال افغانستان کشف شد، به ۲ هزار سال قبل از میلاد می‌رسد.

فارن پالیسی نوشته‌است: «سرحدی کارگران غیرافغان را برای حفاری و غارت آثار باستانی [به بامیان] آورده‌است.»

پیش از این هم رسانه انگلیسی‌زبان «روزنامه هنر» در گزارشی در ماه فبروری خبر داده‌بود که دو ساحه باستانی اطراف بت‌های تخریب‌شده بامیان، از جمله برخی غارها، از سوی «یک گروه ناشناس» مورد حفاری قرار گرفته‌است.

به گفته فارن پالیسی، مقامات طالبان به ملا عبدالله سرحدی دستور داده‌اند که حفاری خود را متوقف کند.

اما یک مقام سابق سازمان فرهنگی یونسکو گفته‌است: :«آن‌ها گنجینه‌ها و آثار تاریخی زیاد مربوط به بامیان را دزدی کرده و در بازار سیاه فروختند. اکنون برگشته‌است که کارش را تمام کند.»

دره بامیان از سوی یونسکو به عنوان یک منطقه در معرض خطر و یک میراث جهانی به رسمیت شناخته شده‌است.

مطالب مرتبط