هشدار بریتانیا از خطر شیوع وبا در ماریوپل اوکراین

وزارت دفاع بریتانیا از خطر شیوع وبا در ماریوپل اوکراین به دلیل آسیب رسیدن به زیرساخت‌ها و آلوده شدن آب‌های لوله‌کشی به فاضلاب، هشدار داده است.blankشهر ماریوپل که اکنون تحت کنترل روسیه قرار گرفته است، بر اساس گزارش‌ها از آغاز حمله روسیه به اوکراین زیر بمباران و آتش توپخانه به صورت کامل تخریب شده است.

پیش از این سازمان ملل متحد گفته بود که با توجه به خسارات جدی به زیرساخت‌های شهری ، شبکه لوله‌کشی آب، آب آشامیدنی به فاضلاب شهری آلوده شده است.

وبا معمولا با خوردن آب یا غذای آلوده شیوع پیدا می‌کند. اما باقی ماندن اجساد در جاده‌ها و جمع نشدن زباله‌ها از سطح شهر هم وضعیت صحی شهر ماریوپل را وخیم‌تر کرده است.

به گزارش بی بی سی، در چند ماه گذشته مواردی از شیوع محدود بیماری‌ها عفونی در نقاط مختلف ماریوپل گزارش شده و در ماه گذشته هم موارد انفرادی از آلودگی شناسایی شده بود.

ودیم بویچنکو؛ شهردار ماریوپل، به بی‌بی‌سی گفته: «وبا و اسهال خونی همین اکنون هم در ماریوپل شایع شده است» و برای

شهردار منصوب شده از طرف روسیه هم می‌گوید آزمایش وبا منظما از افراد مشکوک به ابتلا گرفته می‌شود و هیچ موردی از وبا فعلا ثبت نشده است.

وزارت صحت عامه اوکراین هم گفته به اطلاعات صحی از داخل ماریوپل دسترسی ندارد اما در مناطقی که تحت کنترل دولت اوکراین است، هنوز موردی از وبا شناسایی نکرده است.

اما چند روز پیش سازمان ملل متحد و صلیب سرخ در مورد همه‌گیری وبا در این شهر هشدار داده بودند. صلیب سرخ، که نهاد اصلی امدادرسانی در ماریوپل است، در زمینه شیوع سایر بیماریهایی که از راه آب آلوده شایع می‌شوند هشدار داده است.

مطالب مرتبط