یک شرکت تجاری با ۲۵۰ میلیون دالر سرمایه در کابل افتتاح شد

مقام‌های طالبان شرکتی زیر نام «سرمایه افغان» را با اشتراک ۱۳ تاجر و ۲۵۰ میلیون دالر سرمایه‌ در کابل، افتتاح کردند.blankخبرگزاری دولتی باختر که تحت اداره طالبان قرار دارد، گزارش داده که این شرکت با اشتراک ۱۳ سرمایه‌گذار افغان و با سرمایه‌‌ ۲۵۰ میلیون دالر ایجاد شده‌است.

این خبرگزاری گفته‌است که این شرکت با حضور مقامات ارشد طالبان، دیپلمات‌ها و سفیران مقیم کابل و همچنین سکتور خصوصی توسط ملا عبدالغنی برادر؛ معاون اقتصادی رییس‌الوزاری حکومت طالبان بازگشایی شده‌است.

مقامات طالبان گفته‌است که این شرکت در بخش‌های معادن، انرژی، ساختمان و زراعت فعالیت خواهد کرد.

ملا عبدالغنی برادر در نشست افتتاحیه این شرکت گفت که این شرکت بیش از این گسترش خواهد یافت و حمایت حکومت طالبان از این شرکت ادامه می‌یابد.

او ابراز امیدواری کرد که تاجران از هر قوم و هر ولایت در سرمایه‌گذاری به این شرکت سهیم شوند.

این در حالی ‌است که پس از تسلط دوباره طالبان، اقتصاد افغانستان با فروپاشی دچار شده و سرمایه و سرمایه‌گذارها از کشور در حال فرار بوده‌اند.

به نظر می‌رسد که این اولین شرکتی است که پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌است.

رشد سرمایه‌گذاری و تشویق سکتور خصوصی و سرمایه‌گذاران یکی از راه‌های مهم برای عبور از بحران جاری اقتصادی در کشور دانسته می‌شود؛ اما تاکنون تاجران افغان با توجه به وضعیت جاری و رویکرد خشن طالبان جرات سرمایه‌گذاری در کشور را ندارند.

با قطع کمک‌های خارجی و از هم پاشیدن اقتصاد و سرمایه‌گذاری در افغانستان و همچنین نبود یک راهکار سنجیده‌شده از سوی طالبان، امروزه میلیون‌ها شهروند افغانستان با گرسنگی حاد مواجه اند.

سازمان‌های بین‌المللی بارها درباره خطر وقوع بحران انسانی در افغانستان هشدار داده‌اند.

مطالب مرتبط