یونسکو به حفاظت از منار جام غور ادامه می‌دهد

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) از خطر متضرر شدن منار جام غور بر اثر سیلاب هشدار داده و گفته‌است که این سازمان به حفاظت از این اثر تاریخی ادامه می‌دهد.blankاداره حفاظت از میراث فرهنگی یونسکو، امروز چهارشنبه، ۸ سرطان گفته است که خطر وقوع سیلاب با توجه به موقعیت منار جام غور تاثیر نامطلوبی بر پایداری طولانی‌مدت این میراث باستانی خواهد داشت.

یونسکو بر پاک‌سازی اضطراری بستر رودخانه در امتداد کناره منار جام تاکید کرده و گفته‌است که برای جلوگیری از سیل‌های فصلی نیاز است این کار صورت بگیرد.

یونسکو تاکید کرده‌است که به حمایت مالی برای حفاظت از منار جام ادامه می‌دهد.

به گفته یونسکو، در طول دو دهه گذشته، این سازمان با همکاری نزدیک نهادهای ذی‌نفع، از جمله جوامع محلی، این سایت را نگهداری، نقشه‌برداری و حفاظت پایدار آن را برنامه‌ریزی کرده‌است.

این سازمان افزوده‌است: «یونسکو متعهد است که از مردم افغانستان در چارچوب تعامل انتقالی سازمان ملل متحد(TEF) حمایت کند، از جمله با استفاده از روش تعامل با مردم محلی و بهبود معیشت آنان.»

یونسکو همچنین گفته است که در ماه‌های فبروری و مارچ سال جاری میلادی این سازمان طی یک دوره سه هفته‌ای به پاک‌سازی اضطراری بستر رودخانه منتهی به منار جام غور اقدام کرده‌است.

این سازمان گفته‌است که طی این اقدام، روزانه ۶۰ نفر از شش روستای جام فرصت کار یافتند.

پیش از این بارها درباره خطر فروریزی منار جام در غور بر اثر جنگ، سیلاب و سایر عوامل طبیعی و غیرطبیعی هشدار داده شده‌بود.

مطالب مرتبط