عفو بین‌الملل خواستار فشار هماهنگ جامعه جهانی بر طالبان شد

عفو بین‌الملل با نشر گزارشی جدید می‌گوید که زندگی زنان و دختران افغانستان تحت حاکمیت طالبان در کمتر از یک‌سال، ویران شده و نیاز است جامعه جهانی به خصوص کشورهای عضو سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان یک استراتژی هماهنگ و قوی را برای فشار بر طالبان روی دست بگیرند.blankدر گزارش عفو بین‌الملل که امروز چهارشنبه، ۵ اسد زیر عنوان «مرگ تدریجی: زنان و دختران تحت حاکمیت طالبان» منتشر شده، آمده‌است که طالبان سیستم محافظت و حمایت از زنانی که از خشونت خانوادگی فرار می‌کنند را از بین برده و زنان و دخترانی را که به طور مسالمت‌آمیز به این محدودیت‌ها و سیاست‌ها اعتراض کردند، مورد آزار، تهدید، دستگیری، ناپدید شدن اجباری، بازداشت خودسرانه و شکنجه قرار داده‌اند.

گزارش افزوده‌است که از زمان تسلط طالبان، زنان حق کار، تحصیل و مسافرت را از دست داده‌اند و موارد ازدواج اجباری و ازدواج کودکان نیز افزایش یافته‌است.

اگنس کالامار؛ رییس عفو بین‌الملل گفته‌است: «طالبان عمدا میلیون‌ها زن و دختر را از حقوق بشری‌شان محروم می‌کنند و آن‌ها را در معرض تبعیض سیستماتیک قرار می‌دهند. اگر جامعه بین‌المللی عمل نکند، زنان و دختران در افغانستان به حال خودشان رها می‌شوند که این کار حقوق بشر را در همه‌جا تضعیف می‌کند.»

او افزوده‌است: «در کم‌تر از یک‌سال پس از تسلط طالبان بر افغانستان، سیاست‌های سخت‌گیرانه آن‌ها میلیون‌ها زن و دختر را از حق داشتن زندگی امن، آزاد و پربار محروم کرده‌است.»

عفو بین‌الملل همچنین گفته که پالیسی‌ها و قوانین طالبان در مقابل زنان، سیستمی از سرکوب را تشکیل داده و زنان و دختران تقریبا در تمام جنبه‌های زندگی مورد تبعیض قرار گرفته‌اند.

این سازمان از طالبان نیز خواسته‌است تا تغییرات اساسی را در سیاست‌ها و اقدامات خود برای حمایت از حقوق زنان و دختران اعمال کنند.

این سازمان همچنین به نقل از یکی از زنان که در سال جاری از سوی طالبان بازداشت شده‌بود، گفته‌است: «طالبان مدام به اتاق من می‌آمدند و عکس‌های خانواده‌ام را به من نشان می‌دادند. آن‌ها مدام تکرار می‌کردند… ما می‌توانیم همه آن‌ها را بکشیم و شما نمی‌توانید کاری انجام دهید… گریه نکنید، صحنه نسازید.»

یک زن دیگر نیز در مورد شکنجه در زندان طالبان گفته‌است: «آنان (طالبان) به سینه و بین پاهای‌مان می‌زدند. آن‌ها این کار را می‌کردند تا ما نتوانیم ضرب‌و‌شتم طالبان را به دنیا نشان دهیم. سربازی که کنارم راه می‌رفت، ضربه‌ای به سینه‌ام زد و گفت همین حالا می‌توانم تو را بکشم و هیچ‌کس هم چیزی نگوید.»

در گزارش عفو بین‌الملل آمده‌است که معترضان زن که از سوی طالبان بازداشت شده‌اند دسترسی کافی به غذا، آب، محصولات بهداشتی و مراقبت‌های صحی نداشته‌اند.

این سازمان گفته که طالبان در بدل ‌رهایی زنان معترض از آنان تعهد اجباری گرفته‌اند که بر اساس آن معترضان و اعضای خانواده‌شان اجازه اعتراض دوباره و صحبت کردن درباره تجربیات دوره زندان را ندارند.

در گزارش عفو بین‌الملل همچنین به افزایش نرخ ازدواج کودکان و ازدواج اجباری در افغانستان اشاره و گفته شده که این روند در حال افزایش است.

این سازمان، دلیل عمده این بحران را مشکلات اقتصادی و انسانی عنوان کرده و افزوده‌است که فقدان چشم‌انداز تحصلی و شغلی برای زنان، موارد ازدواج اجباری را افزایش داده‌است.

عفو بین‌الملل همچنین گفته‌است که در برخی موارد خانواده‌ها دختران‌شان را مجبور به ازدواج با اعضای طالبان می‌کنند.

به گفته این سازمان، طالبان نیز زنان و دختران را به زور به نکاح خود درمی‌آورند.blankعفو بین‌الملل به نقل از یک زن ۳۵ ساله در یکی از ولایت‌های مرکزی افغانستان گفته‌است که او به دلیل مشکلات اقتصادی ناگزیر شده‌است در ماه سپتامبر ۲۰۲۱ دختر ۱۳ ساله‌اش را به عقد مردی ۳۰ ساله دربیاورد.

این زن گفته که او قصد به ازدواج دادن دختر ۱۰ ساله خود را نیز داشته؛ اما امیدوار شده‌است که این دختر بتواند در آینده خانواده‌اش را از نظر مالی تامین کند.

گزارش تازه عفو بین‌الملل درباره زنان و دختران افغانستان تحت حاکمیت طالبان در حالی منتشر می‌شود که رینا امیری؛ نماینده ویژه امریکا در امور زنان افغانستان، بامداد امروز چهارشنبه، ۵ اسد در رشته توییتی نوشته‌است که او در نشست تاشکند بر امنیت، ثبات اقتصادی و تامین صلح تاکید کرده و افزوده‌است که این موارد بدون در نظرداشت نیازمندی‌های مردم افغانستان به دست نمی‌آید.

او افزوده‌است که در نشست تاشکند «تاکید کردم که امنیت، ثبات اقتصادی و صلح نمی‌تواند بدون تامین حقوق زنان، پایان دادن به سوء رفتار در مقابل همه اقوام، جوامع مذهبی و تقویت یک روند همه‌شمول سیاسی به دست بیاید.»

به گفته او در نشست تاشکند «من با این ادعا که پالیسی‌های قهقرایی طالبان بر اساس فرهنگ افغانی است، مخالفت کردم و استدلال کردم که بیش‌تر افغان‌ها آرزوی تحصیل، کار و فرصت‌هایی برای آینده بهتر برای پسران و دختران خود را دارند.»

او با توجه به این نشست، همبستگی بین‌المللی مبنی برای حمایت از حق تحصیل دختران، حمایت قوی از حقوق زنان برای کار و سهم‌گیری آنان در اقتصاد افغانستان را دلگرم‌کننده خوانده‌است.

او بار دیگر تاکید کرده‌ که در مذاکرات دوجانبه با مقام‌های گروه طالبان اشتراک نخواهد کرد.

او پیش از این در دوم جولای هم گفته‌بود که از نشست با طالبان خودداری کرده و زمانی در نشست با این گروه اشتراک خواهد کرد که آنان برای تامین حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان گام‌های عملی بردارند.

مطالب مرتبط